Vi deler vejen – Gode råd til cyklister

Sommerferien er godt i gang og for mange betyder det en cykeltur mellem grønne marker med højt til himlen og termokaffe i tasken.

Men landevejene er ofte smalle, og det er vigtigt, at vi passer på hinanden og deler vejen.

Nedenfor deler vi nogle gode råd til dig som cyklist, så du kan køre trygt og sikkert på de danske landeveje:

• Gør dig synlig
    Sørg for at bagfra kommende bilister tydeligt kan se dig, når du er ude og cykle, bl.a. Ved hjælp af lygter og lovpligtige reflekser.
  • Kør på række
    Hvis du kører sammen med en, så træk ind på række, når der kommer en bil, der ønsker at overhale.

• Hold til højre i vognbanen
    Når du cykler på veje uden cykelsti, skal du holde dig i højre side i vognbanen.

Hen over sommeren deltager Norddjurs Kommune i kampagnen “VI DELER VEJEN”.

Kampagnen er lanceret af transportminister Benny Engelbrecht og Vejdirektoratet sammen med Rådet for Sikker Trafik, Cyklistforbundet, Danmark Cykle Union og FDM.

Læs mere om kampagnen og de gode råd på www.vejdirektoratet.dk/videlervejen

Nyhedsdato: 19.07.2021

Se den originale nyhed fra Norddjurs Kommune