Nedlæggelse af del af offentligt vejareal ved Østre Havnevej

Området syd for Østre Havnevej er omfattet af lokalplan 647 for SIMAC og Nordre Kaj, som blev endeligt vedtaget af Svendborg byråd den 25. februar 2020.

I lokalplanen udlægges et område (delområde D) til offentlige formål bl.a. i form af serviceerhverv.

For at virkeliggøre formålet i lokalplanen, er der et ønske om at sælge et areal, omtrentligt tilsvarende delområde D, til opførelse af en Uddannelsesinstitution.

Arealet der ønskes solgt, omfatter bl.a. nogle offentlige vejarealer, herunder dele af Østre Havnevej og Østre Kajgade samt en del af den private fællesvej Hudesvej. En ændret anvendelse af vejarealerne vil kræve en nedlæggelse efter vejlovens og privatvejslovens bestemmelser.

I den forbindelse har Svendborg Kommune foretaget en offentlig høring i perioden 8. juni – 16. august om planen om at nedlægge vejarealerne. Efterfølgende er der fremkommet et ønske om at inddrage et yderligere areal mod nord som også er registeret som offentlig vej. Vejarealet er markeret på det vedlagte kortbilag med blåt.

Derfor foretages en offentlig høring for det pågældende vejareal.

Da vejarealet fremadrettet ikke skal være offentligt vejareal, planlægger Svendborg Kommune at nedlægge det. Arealet omfatter del af vejlitra ”b” Svendborg Bygrunde.

Det nævnte vejareal, der ønskes nedlagt, omfatter i alt ca. 133 m2 og er markeret med blåt på det vedlagte kortbilag.

Vejarealet, der ønskes nedlagt, er et grusareal tilstødende til Østre Havne Vej. som i praksis er blevet anvendt til parkering. Vejarealerne anvendes ikke som adgangsareal til nogen ejendom, og en nedlæggelse vil ikke påvirke færdslen på Østre Havnevej.
 

Nedlæggelsen foretages i henhold til vejlovens §§ 15 og 124.

Det fremgår af vejlovens § 124, stk. 2, at vejene skal opretholdes, hvis de efter matrikelkort er eneste adgangsvej til en ejendom eller nogen af ejendommens lodder, og der ikke samtidig etableres anden vejadgang, eller hvis vejene i øvrigt er af vigtighed for en ejendom.

Det er Svendborg Kommunes vurdering, at de vejarealer, der ønskes nedlagt, ikke er eneste vejadgang til en ejendom, og i øvrigt ikke er af vigtighed for en ejendom.

I den forbindelse skal Svendborg Kommune give eventuelle grundejere en frist på mindst 8 uger til at fremsætte indsigelser, ændringsforslag eller krav om, at vejen skal opretholdes. Kravet kan fremsættes, hvis vejarealet er eneste vejadgang for en ejendom, eller at vejarealet er af vigtighed for en ejendom.

Kravet skal indsendes på mail til TI@svendborg.dk eller pr. brev til Trafik og Infrastruktur, Svendborgvej 135, 5762 Vester Skerninge.

Svarfrist er mandag den 30. oktober 2023.

Se den originale nyhed fra Svendborg Kommune

Læs nyheder fra kommunerne

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top