Udvidet åbningstider i Borgerservice efter Covid-19 erfaring

Det personlige fremmøde i Borgerservice er faldet med 30 procent, og Sønderborg Kommune arbejder derfor på at ændre Borgerservices tilbud for at give borgerne den bedste kvalitet og service. Forslaget lægger op til, at der bliver færre dage åbent for personligt fremmøde, men til gengæld holder Borgerservice åbent til kl. 18 på alle åbningsdagene i Gråsten, Nordborg og Sønderborg, dog med tidsbestilling. Samtidig ønsker kommunen at udvide den telefoniske åbningstid markant, så borgerne kan få telefonisk betjening 62 timer om ugen. Forslaget skal behandles af Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget.

Coronasituationen, øget telefonservice og digital selvbetjening gør, at det personlige fremmøde i Borgerservice i Sønderborg Kommune er faldet med 30 procent. Det viser opgørelsen over fremmødet fra uge 27 til 33 i år sammenlignet med samme periode sidste år.

De erfaringer, erfaringerne generelt fra det første halve år med Covid-19, den fortsatte fare for smitte med coronavirus samt et ønske om en mere fleksibel og mere præcis service gør, at Sønderborg Kommune foreslår at ændre tilbuddene i kommunens Borgerservice. Det skal politikerne i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget behandle onsdag den 2. september 2020.

I forslaget er der lagt op til, at Borgerservice holder åbent til kl. 18 for personligt fremmøde, så det i højere grad kan passes ind med arbejde og uddannelse. Der skal omvendt dog være færre åbningsdage, og i forslaget hedder det, at Borgerservice i Sønderborg er åben tirsdag og torsdag fra kl. 9-18, mens Borgerservice i Gråsten og Nordborg har åbent torsdag fra kl. 9-18.

– Covid-19 har vist, at danskere i al almindelighed er blevet meget bedre til at benytte sig af digitale løsninger, og det gælder også borgerne i Sønderborg Kommune, så mange slipper for et besøg i Borgerservice. Og for dem, der ikke kan guides via digitale selvbetjeningsløsninger, er der stadig mulighed for at få en tid til personlig fremmøde, og hvor vi sikrer en hurtigere og mere faglig ekspedition, fordi Borgerservice taler eller skriver med borgerne, så de er grundigt forberedt til mødet omkring dokumenter og lignende, siger Jan Prokopek Jensen, formand for Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget.

Omvendt udvides den telefonisk åbningstid markant. Faktisk bliver telefonerne bemandet 62 timer om ugen, så man kan ringe mandag til torsdag fra kl. 8-20, fredag fra kl. 8-18 og søndag fra kl. 16-20. I dag er der kun telefontid i 37 timer om ugen.

– Under coronanedlukningen blev Borgerservice i langt højere grad end før nødt at betjene borgerne via telefon. Det har været en succes at betjene borgerne telefonisk og ofte med det resultat, at borgerne fik bedre service og resultat end før. Det skyldes primært, at borgerne blev betjent af den rette medarbejder med de rette kompetencer med det samme, siger Dorthe Mehlberg, medlem af Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget.

For at undgå smitte med Covid-19 er der efter genåbningen af Borgerservice indført obligatorisk tidsbestilling. Kravet om at booke tid til Borgerservice er også kommet for at blive.

Fakta:
I dag kan der ringes direkte til Borgerservice 37 timer om ugen.

Åbningstiden for telefonisk betjening ændres til:
Mandag til torsdag kl. 8-20
Fredag fra kl. 8-18
Søndag fra kl. 16-20

Den udvidede telefoniske betjening sker ved, at Sønderborg Kommune tilslutter sig Den Digitale Hotline, som er et tværkommunalt samarbejde om at yde telefonisk betjening.

Åbningstiden for personligt fremmøde ændres:
Sønderborg: Tirsdag og torsdag fra kl. 9-18
Gråsten og Nordborg: Torsdag fra kl. 9-18

Tidsbestilling:
For at undgå smitte med Covid-19 skal man fremover bestille tid for at få fysisk betjening i Borgerservice.

Nye tider 1. november:
Forslaget forventes at kunne træde i kraft fra den 1. november 2020.
Ændringerne vil blive evalueret efter 12 og 18 måneder.

Se den originale nyhed fra Sønderborg Kommune