Styrket lokal og digital turistservice i Sønderborg Kommune

Styrket lokal og digital turistservice i Sønderborg Kommune

Den lokale turistservice er netop blevet styrket – og vil fortsat blive det i den kommende tid. Foreløbigt er 9 ud af 11 turistinspirationer etableret og i funktion. De sidste to klargøres til turistsæsonens opstart i april. Dermed har turisterne mulighed for at få turistinformation og -service mange flere steder i kommunen.

Turistinspirationerne har deres egen identitet under et fælles koncept med navnet ’Mojn Sønderborg – Turistinspiration’. Dermed bliver funktionen som turistinspiration synlig og genkendelig. Konceptpakken indeholder logo, beachflag og skilte samt en touchskærm med digital turistinformation. Aktørerne har sagt ja til at yde personlig service i det omfang, det er muligt, hvorved den lokale turistservice styrkes. Foruden 10 lokale turistinspirationer, er der etableret en større løsning på 1. salen i Borgen Shopping Center, som er lig den digitale løsning i Visit Sønderborg.
 
Projektet afløser de tidligere bemandede turistinformationer i Nordborg og Gråsten. Dermed øges antallet af informationssteder fra 2 til 11 og sikrer turistservice i (næsten) alle hjørner af kommunen. Der er investeret i ny software, der skal sikre forbedret digital turistservice, som turister i stigende grad efterspørger. Softwaren er naturligvis tilgængelig på touchskærmene ude hos turistinspirationerne, men som et yderligere supplement er app’en ’Visit Sønderborg’ lanceret. App’en har samme indhold som skærmene, men kan downloades, så turisterne har mulighed for at have turistinformationerne i lommen.
 
Den geografiske fordeling af turistinspirationerne er sket i samarbejde med Turistforeningen i Sønderborg Kommune, som i dialog med lokale foreninger har udpeget de endelige placeringer. Udvalget for Kultur, Idræt, Handel og Turisme har afsat 520.000 kr. til indsatsen i første omgang i en 2-årig periode.
 
Stephan Kleinschmidt, formand for Udvalget for Kultur, Idræt, Handel og Turisme, udtaler:
 
”Det nye digitale system er simpelt og intuitivt. Det giver overblik over udbuddet af oplevelser, overnatning og andre nyttige informationer, som du har brug for som turist i Sønderborg-området. Systemet kan tilmed downloades som app, og dermed hjælpe vores gæster i løbet af deres ferie. Det digitale står dog ikke alene, men skal ses som et væsentligt supplement til den personlige service, som fortsat er vigtig. Derfor er der også mulighed for at få personlig service i turistinspirationerne.”
 
Jesper Kock, næstformand for Udvalget for Kultur, Idræt, Handel og Turisme supplerer:
 
”Jeg er glad for, at vi nu har skruet op for den digitale turistservice. Det har der været brug for. Men det er også vigtigt at sige, at det nuværende digitale billede er misvisende. Så hvis systemet for alvor skal komme til sin ret, kræver det, at vi i den kommende tid gør en aktiv indsats for at få alle overnatningssteder, attraktioner, butikker samt caféer og spisesteder oprettet eller opdateret i systemet. Det kræver et aktivt bidrag fra aktørerne selv – at de byder sig til, så vi i fællesskab sikrer, at det digitale billede er up-to-date.”
 
Systemets data trækkes fra databasen Guide Danmark. Det er gratis at tilmelde sig databasen, og Visit Sønderborg hjælper gerne med oprettelsen. Foruden de digitale platforme hos Visit Sønderborg giver oprettelsen i databasen samtidig synlighed på Destination Sønderjyllands hjemmeside.
 
De steder der fungerer som turistinspiration er:
 
Kvickly Nordborg
Borgen Shopping Center
Sol & Strand, Augustenborg
DagliBrugsen Skovby
SuperBrugsen Høruphav
SuperBrugsen Broager
Marina Fiskenæs, Gråsten
Hotel Benniksgaard, Rinkenæs  
Universe Science Park
 
Der arbejdes desuden på at etablere turistinspiration i den Kongelige Køkkenhave, når den åbner til sommer.
Herudover mangler 1 turistinspiration endnu placering.

Se den originale nyhed fra Sønderborg Kommune

Læs nyheder fra kommunerne

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen