Sønderborg Kommune hjælper borgerne med at søge tilskud i Bygningspuljen

Energistyrelsen giver igen i år mulighed for at få tilskud til energirenovering af private boliger. Puljen er på 675 mio. kr. i år, og der åbnes for at indsende ansøgninger til første runde den 7. april. Sønderborg Kommune tilbyder at give en hjælpende hånd med din ansøgning. Vi tilbyder digital eller personlig vejledning.

Man kan få økonomisk hjælp til at energirenovere sit hus ved at ansøge Bygningspuljen ved SparEnergi.dk. Sønderborg Kommune bakker op om denne mulighed ved at tilbyde hjælp til selve ansøgningen. Det er et tilbud, man håber, at mange borgere vil benytte sig af. Vi tilbyder både individuel og gruppevis vejledning, siger Inge Olsen, chef i Sønderborg Kommunes afdeling Bæredygtighed, Natur og Landdistrikter.

Der er mulighed for at få andel i bygningspuljen, hvis man påtænker at energiforbedre sin bolig. Tilskuddet, der er skattefrit for private boligejere, har til formål at minimere energiforbruget og omstille varmeforsyningen i helårsboliger. Overordnet gives der tilskud til tre ting, nemlig udskiftning af varmekilde, isolering af klimaskærm og optimering af boligens drift. I praksis handler det meget om isolering af fx sokkel eller loft, nye vinduer og konvertering til en varmepumpe.

Sønderborg Kommune tilbyder tre muligheder for vejledning i forbindelse med, at man søger tilskud fra bygningspuljen:

1. Hjælp til at udfylde det digitale ansøgningsskema – find ProjectZeros ansøgningsguide til Bygningspuljen.
  2. Gruppevejledning i Puljecaféen, som foregår på den virtuelle mødeplatform Teams. Bestil tid på www.zerobolig.dk (husk at have dit NEMid klar). Maks. 50 minutter pr. gruppe. Puljecaféen er åben 7. april kl. 10-21 og 8. april kl. 8-21.
  3. Personlig vejledning i Puljecaféen. Hvis du ikke er fortrolig med IT, kan en kommunal medarbejder hjælpe dig med ansøgningen. Bestil tid på tlf. 88 72 76 56 (hverdage kl. 8-12) og vælg tider mellem kl. 10 og 15 den 7. april og kl. 8 og 15 den 8. april. Husk at medbringe nøglekort (NEMid) og en maks. 48 timer gammel Corona-test.

Private boliger udgør 40% af den samlede CO2-udledning. Derfor understøtter Bygningspuljen Byrådets vision om et CO2-neutral område i 2029.

Evt. yderligere informationer:

Lene Sternsdorf, Klimakoordinator, tlf. 27 90 66 36, mail: lstr@sonderborg.dk

Inge Olsen, chef for Bæredygtighed, Natur og Landdistrikter, tlf. 27 90 51 96, mail: iols@sonderborg.dk

Se den originale nyhed fra Sønderborg Kommune