Stigende smitte med Covid19: Pas på hinanden (2)

Efter en længere periode med stabile, relativt lave tal, steg Covid19-smitten markant i Norddjurs onsdag den 12. maj. Der sættes nu ind med en række tiltag, og borgmester Jan Petersen opfordrer borgere, turister og erhvervsliv om at følge anbefalingerne og passe på hinanden.

Med 41 nye Covid19-tilfælde set henover den seneste uge oplever Norddjurs Kommune aktuelt en stigende smitte. Situationen følges tæt af kommunens sundhedskrisestab og med løbende dialog og samarbejde med Styrelsen for Patientsikkerhed. Der ses en del smitte i Grenaa og Auning, og mange af de smittede er yngre mennesker.

Norddjurs Kommune iværksætter en række tiltag for at bremse udviklingen. Der samarbejdes med boligforeningerne om information, der planlægges infospots på dansk og engelsk på flere digitale infostandere i Grenaa, og der er dialog med turismeorganisationer og andre aktører om at være opmærksomme ifm. Kr. Himmelfartsferien.

Borgmester Jan Petersen udtaler:

”Samfundet er i gang med at genåbne, og det er forventeligt, at der sker opblussen af smitte lokalt, som vi ser det netop nu. Der er stor viden og rutine i at håndtere Covid-19 til stede i Norddjurs Kommune. Den bruger vi til at bremse udviklingen, så vi igen kommer tilbage på sporet med lave, stabile smittetal, som har været kendetegnende for kommunen undervejs i epidemien.

“Jeg opfordrer alle til skærpet opmærksomhed på at følge anbefalingerne, spritte af, holde afstand, lade sig teste og isolere sig ved en positiv test, så smittekæderne brydes. Vi er i løbende dialog med regionen om testkapacitet. Godt 30 procent af borgerne i Norddjurs er nu vaccinerede 1. gang og en del af dem også 2. gang. Sammen med foråret hjælper det os, men vi skal knække kurven og blive ved med at holde fast, så den aktuelle tendens til stigning stoppes”.

For yderligere oplysninger eller kommentarer kontakt:
Jan Petersen, borgmester

Nyhedsdato: 12.05.2021