Den Hvide Bro sættes i stand | Nyheder

For voldgængere er der godt nyt: Den hvide bro sættes i stand.
Broen, der fører over voldgraven mellem Prinsessens og Slesvigs bastioner, bliver i den kommende tid repareret og malet. Broen, der er opført i træ, blev opsat i 1984 af midler fra Jyllands Kreditforening. Den erstattede en lav dæmning, der skilte voldgraven i to bassiner.

Broen blev en form for genskabelse af en ældre udgave af ”Den hvide Bro” som fra ca. 1900 til 1935 forbandt Strandvejen med Oldenborgs Bastion. Det var en særdeles populær promenadevej for fredericianere, ikke mindst for kærestepar. Broen blev fjernet sammen med Søndervold og Strandvejen for at give plads til Vesthavnen. Den hvide Bro forblev i fredericianernes hukommelse og derfor var den ”nye” hvide bro en kærkommen installation.

Placeringen af den nye hvide bro skete på et ikke så befærdet sted på volden, til gengæld er det meget yndefuldt og i høj grad et besøg værd, når man er ude at gå tur på Volden

”Det er glædeligt, at vi med dette projekt kan følge op på det store voldprojekt, som A. P. Møllerfonden har finansieret. Volden og dens mange, mange fine steder og områder er en helt særlig del af Fredericias dna. De er ikke bare vigtige for os fredericianere, men er også med til at gøre besøget hos os til en unik oplevelse”, siger Christian Jørgensen, næstformand i Kultur- og Idrætsudvalget.

Voldprojektet er i fuld gang og første etape er afsluttet med rydningen af træbevoksningen på Danmarks Bastion og den tilhørende ravelin.

Se den originale nyhed fra Fredericia Kommune