Smittetallet stiger i Aalborg Kommune

11. september 2020

Aalborg Kommune er tilbage i fuldt beredskab efter de seneste dages stigende smittetal, og derfor genindfører kommunen en række smitteforebyggende tiltag.

“Vi skal virkelig stå sammen nu og få de vigtige budskaber ud om smitteforebyggelse. Derfor sætter vi nu en massiv informationsindsats i gang. På mandag holder vi møde i Erhvervsrådet, så vi kan få information ud i virksomhederne, og vi går i tæt dialog med uddannelsesinstitutionerne i kommunen omkring smitteforebyggelse” siger Jan Nielsen, der er direktør i Aalborg Kommune og står i spidsen for Aalborg Kommunes sundhedsberedskab.”Internt skruer vi nu op for testhyppighed for Covid-19 af vores plejepersonale, således at medarbejdere på plejehjem, hjemmeplejen og hjemmesygeplejen bliver testet hver anden uge i stedet for hver sjette uge”, fortæller Jan Nielsen, der understreger, at kommunens beredskab er klar, og der er tæt dialog med bl.a. Region Nordjylland og Nordjyllands Politi. Setup omkring test af medarbejdere forventes på plads i starten af næste uge.

En stor del af de smittede er unge

Styrelsen for Patientsikkerhed kan oplyse følgende omkring smitteudbredelsen i Aalborg Kommune:

-En stor del af de smittede er i aldersgruppen mellem 20-29 år.
-Smitten er som udgangspunkt ikke koncentreret omkring særlige begivenheder eller geografiske områder, men har karakter af en bred smitte i samfundet.

Følg smittetallet hos Statens Serum Institut

Se den originale nyhed fra Aalborg Kommune