Makerspace og minimakerspace på Svendborg-skoler

Svendborg Kommunes elever får glæde af stort makerspace på Nymarkskolen samt minimakerspaces på de øvrige 11 folkeskoler

Visionerne er på plads, strategierne er nedfældet og rammerne etableres i skrivende stund. I Svendborg Kommune er området indenfor Science, Teknologi, Engineering og Matematik (STEM) højt prioriteret og mangler kun et fælleskommunalt makerspace samt kompetencer til at udbrede læringen. Projektet, Svendborg Makerspace, er derfor visionen om et kreativt træningscenter for hjerne og hænder, hvor mangfoldige læringsmiljøer går hånd i hånd med alt lige fra 3D printere, piberensere, robotik og programmering.

VILLUM FONDEN bevilger ca. 2 mio. kr. til projektet, der over de næste 3 år skal være med til virkeliggøre etableringen af et centralt makerspace på Nymarkskolen samt 11 minimakerspaces på de øvrige folkeskoler. I projektets første år uddannes tre pionerer fra Nymarkskolen i tæt samarbejde med en ledelsesrepræsentant. Pionererne er helt centrale aktører i den fortsatte udvikling og omsætning af ny viden og nye teknologier, som skal anvendes i konkrete handlinger og forløb i det centrale makerspace. Derudover uddannes minimum én makerspacepilot pr. skole gennem det lokale kompetenceudviklingsforløb, der varetages af pionererne fra Nymarkskolen.

– Et centralt makerspace til gavn for alle kommunens elever nyder stor opbakning fra kommunens 12 skoler, da det vil skabe et fysisk rum, som i sin essens er indbegrebet af et mangfoldigt læringsmiljø. Vi vil motivere alle børn og skabe nysgerrighed – uanset læringsforudsætninger, interesser og vilkår. Derfor er et fysisk laboratorium, som et makerspace er, en gave til diversiteten og mangfoldigheden i vores elevgruppe og pædagogik, siger Nanna Lohman, Skole- og Uddannelseschef.

Svendborg Makerspace vil blive en katalysator for nye tilgange til undervisningen i alle fag, og vil dertil være en sammenkobling til projektet Engineering i skolen, som VILLUM FONDEN tidligere har ydet støtte til. Et centralt makerspace falder desuden helt i tråd med kommunens Sciencestrategi.

Skoleområdet arbejder fast med at udvikle det allerede velfungerende samarbejde mellem grundskoler og ungdomsuddannelserne i Svendborg – både på ledelses- og lærerniveau. Og netop samarbejdspartnere bliver en vigtig del af Svendborg Makerspace, hvor HTX allerede er tænkt ind. Flere af ungdomsuddannelsernes studieretninger sætter fokus på naturvidenskab samt udvidet teknologiforståelse med engineering, design og udvidet brug af digitale værktøjer. Der vil endvidere blive arbejdet med lokale iværksættere og erhvervsliv gennem Fremtidsfabrikken, og med Fablab Vejle om kompetenceudvikling og uddannelse af pionere.

– Vi ønsker at give eleverne udsyn, så de får kendskab til de mange forskellige uddannelses- og erhvervsmuligheder, der ligger foran dem. Udviklingen af vores samarbejde med ungdomsuddannelserne og en række lokale iværksættere omkring et makerspace, vil være med til at vække interesse for netop de STEM relaterede uddannelser og erhverv, siger formand for Børne- og Ungeudvalget, Henrik Nielsen. 

 

Læs mere om projektet

https://veluxfoundations.dk/da/content/fra-nord-til-syd-seks-kommuner-faar-stoette-til-makerspaces

For yderligere oplysninger kontakt:

Pædagogisk konsulent, Søren Rasmussen, 24639767

Skole- og Uddannelseschef, Nanna Lohman, 29657640

Formand for Børne- og Ungeudvalget, Henrik Nielsen, 23924979

Se den originale nyhed fra Svendborg Kommune

Læs nyheder fra kommunerne

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top