Tidligere på året så Natur-, Klima- og Miljøudvalget på mulighederne for at justere driften af de grønne områder for at gavne levevilkårene for planter, dyreliv og insekter. I forbindelse med budgetbesparelserne har det desuden været en bunden opgave at finde besparelser på den grønne drift. Det har derfor været afgørende, at omlægningen af driften på rabatter og grøfter både skulle give mere biodiversitet, men også bidrage til at opnå en besparelse. Asger Romme Andersen, der er formand for Naur-, Klima- og Miljøudvalget ser frem til, at mindre klip vil give mere biodiversitet. – Vi har i udvalget tidligere på året arbejdet med mulighederne for at skabe mere biodiversitet i rabatterne til gavn for blomster, insekter og dyr. Nu har vi nogle reduktionskrav, som gør, at rabatterne bliver slået mindre, men det har den positive effekt, at det kommer til at give plads til mere biodiversitet. Samtidig skal folk forberede sig på, at rabatterne kommer til at se anderledes ud næste år, siger Asger Romme Andersen. I dag bliver hele rabatten klippet to gange i året. Det ændres til en klipning af yderrabatten en eller to gange i året, mens resten af rabatten ikke klippes. – På den her måde sikrer vi flere levesteder for blomster og insekter samtidig med, at trafiksikkerheden er høj. Når man fx slår rabatten en meter ind langs med cykelstien, så cyklister og gåede ikke bliver generet af vildtvoksende ukrudt, men samtidig får det det bagvedliggende område lov til at blomstre, siger Daniel Staugaard, der er næstformand i Natur-, Klima- og Miljøudvalget.
Omlægningen af driften på rabatter giver en årlig besparelse på 500.000 kroner. Sådan foretages rabatklipningen fra 2023:
- Rabatterne ved siden af kørebanen og ud til skilte og kantpæle klippes i et forårs og/eller et efterårsklip. Den øvrige rabat bliver ikke klippet.
- Forkanten af grøftekanten klippes hvert 3. år i stedet for hvert år. Bagsiden reduceres til hvert 5. år, eller efter behov, fra nuværende hvert 3. år.
- Skillerabat ved cykelsti samt oversigtsområder klippes fortsat som i dag.
|