I Sønderborg Kommune har grønne transportløsninger haft et særligt fokus i mange år. Nu bliver visionerne understøttet med flere nye tiltag, som skal gøre det endnu mere attraktivt for borgerne at benytte den kollektive trafik.
Teknik-, By- og Boligudvalget har blandt andet godkendt, at der indføres flexruter i udvalgte områder, hvor den kollektive trafik er sparsom. Flexruter kører på bestilling og uden fast køreplan. Der køres med mindre vogne fra stoppested til stoppested modsat Flextur, hvor der køres fra dør til dør. Flexrute er billigere end Flextur og kan betales med ungdoms- og pendlerkort samt kontant.
– De her tiltag er endnu en krølle på vores brede indsats indenfor grøn transport og bedre mobilitet i landdistrikterne. Vi har hele tiden forsøgt at optimere og få det hele til at hænge sammen. Det synes jeg, det gør nu, hvor vi fremmer bustrafikken. Det er alt sammen med til at understøtte vores ambitioner med ProjectZero og Co2-neutralitet, siger Kirsten Bachmann, der er formand for Teknik-, By- og Boligudvalget.
Udvalget skal senere på året tage stilling til de konkrete ruter, der skal indgå i forsøgsordningen.
Teknik-, By- og Boligudvalget har også indstillet til Byrådet, at busrute 223, som kører mellem Gråsten og Nordborg, får udvidet sin køreplan. Halvdelen af det samlede antal passagerer i den kollektive bustrafik er passagerer på rute 223. I 2023 var passagertallet cirka 560.000. Ruten kører pt med lavere frekvens i skolernes ferieperioder. Udvalget har sagt ja til, at der fra 30. juni 2025 køres med samme frekvens hele året.
– Det har været et stort ønske fra rutens brugere, at ruten har samme køreplan året rundt. Derfor indstiller vi nu til Byrådet, at den reducerede kørsel i ferien bringes til ophør og dermed tilgodeser dem, der fx skal til og fra arbejde. Vi har i Byrådet en vision om grøn omstilling af persontransport, og de her tiltag er alt sammen gode brikker i det store puslespil, siger Kristian Beuschau, der er næstformand for Teknik-, By- og Boligudvalget.
I 2025 indføres der også landsbybusser i Kværs, Skelde og Tandslet. Det er muligt med støtte på en mio. kr. fra Trafikstyrelsen. Det betyder, at det i de tre landsbyer bliver muligt at leje el-drevne busser fra august 2025.
Teknik-, By- og Boligudvalget har desuden drøftet udbuddet af den kollektive trafik med kontraktstart i 2027. I 2025 er der planlagt kørsel i Sønderborg Kommunes busser i cirka 52.000 timer fordelt på 36 busser. Forvaltningen anbefaler, at kørslen udbydes med det nuværende niveau af køreplantimer og antal busser. Udvalget og senere Byrådet vil blive forelagt en beslutningssag på udbuddet i marts 2025.