Sønderborg Kommune godkender fjernvarme-projekt for Avnbøl-Ullerup

Sønderborg Kommune godkender fjernvarme-projekt for 260 husstande i Avnbøl-Ullerup

Natur-, Klima- og Miljøudvalget har godkendt Sønderborg Varmes ansøgning om et fjernvarmeprojekt i Avnbøl-Ullerup. Udvalget har også godkendt linjeføringen for den transmissionsledning, der skal lede fjernvarmen fra Sønderborg og Gråsten til Nybøl og Vester Sottrup.

Der er grøn fjernvarme på vej til 1000 husstande i fire landsbyer i Sønderborg Kommune. Natur-, Klima- og Miljøudvalget har nemlig godkendt både et fjernvarmeprojekt for Avnbøl-Ullerup samt linjeføringen for en fjernvarmeledning til Nybøl og Vester Sottrup. I Avnbøl-Ullerup er det 260 husstande, som får mulighed for at skifte fra olie eller naturgas til fjernvarmen. I Nybøl og Vester Sottrup drejer det sig om 820 husstande.

Godkendelserne bakker op om Sønderborg Kommunes Varmeplan, som udlægger flere områder til grøn fjernvarme. Sønderborg Varme har fået tilskud til projektet for Avnbøl-Ullerup fra statens fjernvarmepulje på 4,7 mio. kr., og dette er afgørende for, at projektet nu kan realiseres.

Fjernvarme til Nybøl og Vester Sottrup
Natur-, Klima- og Miljøudvalget har tidligere godkendt Sønderborg Varmes projekt for fjernvarme til Nybøl og Vester Sottrup. I projektet indgår etablering af en transmissionsledning fra Dybbøl til Nybøl og videre til Adsbøl samt fra Nybøl til Vester Sottrup. På den måde kobles fjernvarmenettet i Sønderborg sammen med nettet i Gråsten, og det giver mulighed for at udnytte varmen effektivt. Udvalget har nu godkendt den endelige linjeføring, og Sønderborg Varme kan dermed gå videre med projektet.

Kommunerne skal ifølge den nationale klimaaftale være med til at sikre, at der i 2035 ikke er husstande, der er opvarmet med naturgas. Begge projekter understøtter dette arbejde i Sønderborg Kommune.

Hvis man har spørgsmål om fjernvarme, kan man besøge Sønderborg Varmes hjemmeside, hvor der står mere om projekterne: www.sonderborg-varme.dk

Kontaktinformation:

Asger Romme Andersen