Kunstig intelligens bidrager til mere effektiv sagsbehandling

Kunstig intelligens bidrager til mere effektiv sagsbehandling

Sønderborg Kommune er klar til at tage AI-løsningen RefCase (kunstig intelligens) i brug. Den hjælper sagsbehandlerne i Team Kropsbårne hjælpemidler med hurtigere at få overblik og kunne identificere lignende sager.

Borgere i Sønderborg Kommune, der har brug for kropsbårne hjælpemidler som ortopædisk fodtøj, korsetter, diabetesmaterialer og lignende, kan se frem til en hurtigere sagsbehandling, når de fremover søger om hjælpemidler.
 
Det skyldes kunstig intelligens, som Sønderborg Kommune tager i brug. Kommunen har udviklet AI-løsningen RefCase, der hjælper sagsbehandlerne i Team Kropsbårne hjælpemidler. RefCase finder ved hjælp af sprogteknologi et hurtigt overblik over sagsoplysningerne i borgers egen sag, og identificerer data fra lignende sager. Ved at sammenligne data, kan den kunstige intelligens hjælpe medarbejderne med at se tidligere sager. Dermed får de hjælp til hurtigere at finde frem til hvilket hjælpemiddel en borger kan få.
 
– Kunstig intelligens kan hjælpe sagsbehandlerne, fordi vi automatiserer en manuel proces. Vi er rigtig stolte af, at vi har udviklet en løsning, der virker og er lige til at bruge. Det er en hjælp for sagsbehandlerne og dermed også borgerne, så de kan få de rette hjælpemidler hurtigere og mere ensartet, siger Stefan Lydal, formand for Social-, Senior- og Handicapudvalget.
 
Sønderborg Kommune modtager dagligt mellem 15 og 20 ansøgninger om kropsbårne hjælpemidler, og det svarer til ca. 5.000 ansøgninger årligt.
 
– Vi har rigtig travlt med at behandle ansøgninger, og løsningen vil sikre, at vi kan behandle sagerne hurtigere. Det er dog vigtigt at sige, at den kunstige intelligens ikke kommer med forslag til afgørelser, og at det stadig er sagsbehandlerne, der vurderer og træffer beslutning i sagerne, så de kan hjælpe borgerne bedst muligt, siger Preben Storm, næstformand for Social-, Senior- og Handicapudvalget.
 
Sønderborg Kommune har pligt til at oplyse borgerne om, hvordan deres personoplysninger opbevares og håndteres, og derfor sender Sønderborg Kommune informationsbreve ud til de borgere, der har sager i RefCase.
 
En del andre kommuner kigger Sønderborg Kommune over skulderen for at følge med i RefCase, for de er også meget interesseret i at sætte skub i brug af kunstig intelligens til sagsbehandling.
 
Om projektet:
Sønderborg Kommune har modtaget 3,2 mio. kr. af KL og Digitaliseringsstyrelsen under signaturprojektet ”Hurtigere sagsbehandling ved bevillinger af kropsbårne hjælpemidler”.
Kommunen har udviklet AI-løsningen RefCase i samarbejde med de private leverandører Droids Agency, BreakAwai og Pink Pastinak.

Kontaktinformation:

Stefan Lydal
Formand for Social-, Senior- og Handicapudvalget
Tlf. 27903718
 
Preben Storm
Næstformand for Social-, Senior- og Handicapudvalget
Tlf. 27900210
 
Lene Gram Herborg
Myndighedschef
Tlf. 27905192
 
Søren Jensen
Strategi- Og Udbudschef
Tlf. 2157 8897

Sønderborg Kommune
Rådhustorvet 10
6400 Sønderborg

Se den originale nyhed fra Sønderborg Kommune

Læs nyheder fra kommunerne

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top