Grib telefonen og vink farvel til ensomhed

”Vi ringes ved” er et tilbud til borgere i foreløbig Sønderborg og Gråsten samt på Midt- og Sydals. Men målet er at finde samtalevenner, så alle i Sønderborg kan få tilbudt en samtale ven. Tilbuddet gælder alle borgere, som ønsker en social kontakt, men som af forskellige årsager ikke kan komme ud og møde andre.

– Omkring 7.500 borgere over 60 år bor alene i Sønderborg Kommune. Mange er med i foreninger, deltager i frivilligt arbejde eller har gode venner, de mødes med. Men mange – også yngre mennesker – føler sig ensomme. Måske har de mistet en ægtefælle, er dårligt gående, er bekymrede for at gå ud nu, hvor Covid-19 har ændret på verden, eller de føler sig bare ikke godt tilpas i selskab med andre. Alle dem vil vi gerne række en hånd med tilbuddet ”Vi ringes ved”. Og heldigvis er der allerede mange, der har meldt sig som samtalevenner, så vi nu kan tilbyde ordningen i omkring halvdelen af kommunen, siger Lone Juhl Petersen, frivillighedskoordinator i Frivillighedens Hus, og tilføjer, at der arbejdes på højtryk for at brede tilbuddet ud i hele kommunen.

Når man tilmelder sig ordningen, skal man oplyse sit navn og telefonnummer, sin adresse, ønsker til hvor ofte og hvornår der ringes og lidt om sine interesser. De tilknyttede koordinatorer prøver at matche borger og samtaleven med hinanden. Både koordinatorerne og samtalevennerne har tavshedspligt. Hvis man fortryder sin deltagelse, hvilket kan ske til enhver tid, skal man bare give koordinatoren besked, og oplysningerne om én bliver slettet.

– Vi kender ikke konkret behovet, men hører og fornemmer, at det er til stede. Ensomhed er et fokusområde i Sønderborg Kommunes nye politik på det frivillige sociale og sundhedsfremmende område, men også for Ældrerådet i denne periode. Der er desuden både lokalt og nationalt fokus på udfordringen. Og vi hylder princippet, at ”alle bør have en ven at tale med”, siger frivillighedskonsulent Johnny Gammelgaard Alfsen.

På Midt- og Sydals er det lykkedes af finde fem frivillige samtalevenner. I Sønderborg er det i praksis Club 35, der med 12 frivillige sørger for, at tilbuddet kan realiseres, mens det i Gråsten er foreningen KGGO, der er samarbejdspartner.
– Netop i Gråsten er der i øvrigt en plejehjemsbeboer, der har meldt sig som samtaleven. Det synes jeg er ren win-win, idet både plejehjemsbeboeren og den borger, der melder sig, får glæde af ordningen, siger Johnny Gammelgaard Alfsen.

FAKTA I
Hvis du gerne vil ringes op af en frivillig samtaleven, skal du ringe eller skrive til koordinatorerne for ”Vi ringes ved”. De er
i Sønderborg: Inga Skovlund, tlf. 40 57 89 87, mail: herluf.chr.j@gmail.com
på Midt- og Sydals: Ulla Petersen, tlf. 31 33 04 96, mail: Ulla72Lindebjerg@gmail.com
i Gråsten: Svend Schütt, tlf. 61 71 46 07, mail: info@kggo.nu

Hvis du gerne vil tilbyde dig som samtaleven, kan du kontakte Frivillighedens Hus:
Lone Juhl Petersen, tlf. 27 90 66 90, mail: ljpe@sonderborg.dk
Johnny Gammelgaard Alfsen, tlf. 27 90 69 30, mail: joal@sonderborg.dk

FAKTA II
Sønderborg Kommune har for nylig tilknyttet sig ordningen Boblberg. Her kan man elektronisk søge kontakt med andre, som man gerne vil dele interessefællesskab med. Den ordning er digital. Deltagelse i ”Vi ringes ved” kræver kun, at man har en telefon og tilmelder sig.

Ulla L. Petersen (t.v.) som koordinator og Hanne Grønborg som frivillig ved telefonen er to af dem, som gør det muligt for borgere på Midt- og Sydals, som føler sig ensomme, at få en samtaleven. Fotos: Kim Toft Jørgensen

Inga Skovlund er koordinator for ”Vi ringes ved” i Sønderborg, mens Herluf Christensen er formand for Nørager Fritidsklub ”Club 35”, som på rekordtid har fundet 12 frivillige samtalevenner, der gerne vil ringe til borgere i Sønderborg, der føler sig ensomme. Privat foto

Se den originale nyhed fra Sønderborg Kommune