Danske turister skal finde Sønderborg

Danske turister skal finde Sønderborg i år

Udenlandske turister udgør normalt over halvdelen af turisterne i Sønderborg-området. De har fået det røde Corona-kort i år, og derfor sætter handelsstandsforeningerne, turistforeningen, Visit Sønderjylland og Sønderborg Kommune alle sejl til for at få danskere på besøg i stedet for. Leif Maibom og Thomas Eje er to af lokkeduerne.

Lukningen af grænser, indkøbscentre, restauranter og forbud mod forsamlinger på flere end 10 personer i det offentlige rum som følge af Corona-pandemien har ramt ikke mindst handlen og turisterhvervene økonomisk hårdt. Meget er aflyst, og mange planlagte ferier er afbestilt. Forventningen er, at mere end halvdelen af de årlige overnatninger i Sønderborg Kommune står til at blive annulleret.
 
– Det er baggrunden for, at vi tager fat på en kampagne, hvor målgruppen er dem, som KAN holde ferie og planlægge oplevelser i Sønderborg – nemlig danskerne. Vi arbejder også lidt med det nordtyske område, idet vi tror på, at grænsen åbner i løbet af forsommeren. Men vi er klar over, at Corona-krisen nok vil bevirke, at mange planlægger at blive i deres hjemland. Så vi taler direkte til danskerne og de nordtyske marked med det projekt, vi nu søsætter og støtter med 262.000 kr., fortæller formand for Udvalget for Kultur, Idræt, Handel og Turisme, Stephan Kleinschmidt.
 
Projektets hovedaktivitet er en film, der er optaget på Dybbøl Banke med de to lokale scenekunstnere Leif Maibom og Thomas Eje i hovedrollerne. De to pingponger om nogle af de ting, området er kendt for, samtidig med, at den smukke udsigt på og fra Dybbøl Banke kan nydes. Filmen er på to minutter, ligesom der er lavet tre kortere spots på 20 sekunder. Materialet skal bruges på TV2’s regionale programmet og de sociale medier. Kampagnen suppleres med Facebookopslag og avisannoncer.
 
– I den nuværende Corona-krise bliver der kamp om turister og også lokale gæster til butikker, caféer, restauranter, sommerhuse, campingpladser, hoteller og oplevelsessteder som museer og Universe. Den konkurrence skal vi naturligvis deltage i for at sikre Sønderborg-områdets erhvervsdrivende så stor en del af kagen som muligt, supplerer næstformand i udvalget, Jesper Kock.
 
Kampagnen finansieres af midler til Visit Sønderborg, fra en anlægspulje til turismetiltag og fra en turismeudviklingspulje.
 
 
FAKTA

  • Der var i 2019 ca. 1.250.000 turist-overnatninger i Sønderborg Kommune
  • Ca. 650.000 var tyske gæster
  • Ca. 550.000 var danske gæster
  • Ca. 50.000 kom fra andre lande
  • Det er anslået, at ca. 500.000 endagsgæster besøgte kommunen – heraf kom en stor del fra Nordtyskland.

 
 

Kontaktinformation:

Udvalgsformand Stephan Kleinschmidt, tlf. 27 90 02 17, mail:skl@sonderborg.dk
Næstformand Jesper Kock, tlf. 27 90 02 09, mail: jko@sonderborg.dk
Chef for Landdistrikter og Turisme, Niels Bøgskov Frederiksen, tlf. 27 90 69 90, mail: nbfr@sonderborg.dk

Sønderborg Kommune
Rådhustorvet 10
6400 Sønderborg

Se den originale nyhed fra Sønderborg Kommune

Læs nyheder fra kommunerne

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen