En lang række sociale aktiviteter bliver streamet på Facebook Live og Instagram, så Pulsens tilbud stadig når ud til borgerne.
Det plejer at summe af venskab, klirrende colaer og spændende arrangementer på Kulturhuset Pulsen i Larslejsstræde. Men da borgerne i øjeblikket ikke må komme på Pulsen, må Pulsen komme til dem. En lang række aktiviteter bliver nu streamet på Facebook Live og Instagram og der er gang i chatten på Teams.
Kulturhuset Pulsen plejer at være et kulturelt samlingssted for mennesker med bl.a. udviklingshæmning, kognitive handicaps og Autisme Spektrum Forstyrrelser.
De fleste kommer for at møde venner og deltage i sociale arrangementer som fx madlavning, koncerter, yoga eller computerspil. Der er også grupper for mere specifikke grupper af borgere. På de fleste dage er der omkring 70 borgere i Huset i løbet af eftermiddagen og aftenen.
Men alting ændrede sig med nedlukningen. Og dog. For Pulsen fortsætter, hvor de slap, men masser af samvær, arrangementer og hygge. Det fortæller pædagog Johnny Højer Johansen.
”Vi er fuld gang med at eksperimentere med forskellige formater og platforme, så vi stadig er et værdifuldt og relevant tilbud for vores borgere. For vi savner dem og de savner os. Derfor har vi kastet os over alt fra live musik, DJ- og bankoaftner, online yogaundervisning til samtalegrupper og tv-køkken, hvor man kan lave maden hjemme i sit eget køkken”, fortæller han.
Den seneste idé er at sende en SMS til borgerne og tilbyde en walk and talk for at møde borgerne ude i virkeligheden. Derudover ringer Pulsens medarbejdere også til borgere og tager en snak over telefonen.
”Lige nu er Pulsens pædagogiske arbejde vigtigere end nogensinde, da borgerne kan sidde alene og ensomme i deres lejligheder uden et stærkt personligt netværk. Så vi kommer hele tiden med nye tiltag for at være til stede i det omfang, vi kan”.
Nærvær online
Ud over at selve afviklingen af arrangementer, møder og undervisning på Facebook live, Instagram og Teams, bruger Johnny Højer Johansen og kollegaerne sociale medier på at engagere borgerne i konkurrencer og ved at forberede dagens udsendelse. De sørger også for, at info og konkurrencer kommer ud på IBG-skærme, der er tilgængelige på størstedelen af bosteder og tilbud for borgere med handicap.
”Vi fortæller på vores sociale medier og på IBG-appen, hvad der skal ske, så borgerne kan forberede sig. Fx laver vi en indkøbsliste til tv-køkken, så man kan nå at købe ind. Vi har fået ønsker fra borgerne. Der var stor efterspørgsel på vegansk cheesecake. Det er fedt, at brugerne interagere med os”.
Især aften med live DJ og musikønsker har fået fat i brugerne. På en sending på 1 time og 30 minutter kom der 81 kommentarer, 43 likes og hjerter og Pulsen nåede ud til 492 personer ifølge Facebooks statistik. Også den fælles madlavning havde fat i brugerne, hvor der kom i alt 25 gæster forbi.
”Pulsens live chat café i Teams er også super godt. Det gjorde klart en forskel for de deltagende at chatte med os. De sad alle alene i deres bofællesskab eller solistbolig og gav udtryk for, at der af gode grunde ikke skete så meget i deres liv, så vi snakkede om løst og fast i deres liv lige nu. Det føltes som et nærværende fælles rum, på trods af det var online. Vi føler at vi hjalp med at bryde deres ensomhed”, siger Johnny Højer Johansen.
Vi fortætter, når hverdagen er tilbage
Selvom hverdagen er forandret, så forsøger Pulsen at holde på de faste rammer. De streamer fra huset og bruger de samme undervisere for at få genkendeligheden.
”Vi glæder os selvsagt til hverdagen kommer tilbage, men denne krise har også gjort at vi har lært en masse nyt. Ved at streame og gemme optagelserne, så kan flere få glæde af dem. Vi har også indgået flere samarbejder med Vækstpunktet på Sundby Væksthus og kommer derved ud til flere borgere”.