Fredericia Kommune sælger stor grund til Dansk Retursystem | Nyheder

Det flasker sig for Fredericia.

Kommunen har for nyligt solgt en grund på 70.249 kvadratmeter til Dansk Retursystem, der skriver sig ind i rækken af store virksomheder, der ser potentialet i den centrale beliggenhed, stærke brancher og det gode erhvervsklima.

– Det er altid dejligt med nye virksomheder, men det er i sær dejligt, når de nye virksomheder også medfører mange ekstra arbejdspladser. Det gør Dansk Retursystem. Det er en virksomhed, der tager et stort ansvar i forhold til personer, der er længere fra arbejdsmarkedet. Det har vi set andre steder. Når det samtidig er en virksomhed, der tager et stort uddannelsesansvar og ikke mindst har en nøglerolle i genanvendelsen af emballage til drikkevarer, så synes jeg faktisk, at det er et rigtig godt match til Fredericia Kommune, som jeg er glad og stolt over at kunne byde velkommen, siger Steen Wrist.

Godt samspil med uddannelser

Dansk Retursystem har i dag en logistikafdeling og en produktion placeret på to forskellige grunde i Hedensted. Dem er virksomheden vokset ud af, og har derfor kigget efter en ny placering til at kunne bygge en moderne pant-fabrik, der kan tage imod de ca. 1 mia. tomme flasker og dåser, der hvert år kommer retur vest for Storebælt. På fabrikken sorteres de indsamlede flasker og dåser, og materialerne sendes til genanvendelse.

– Det er vigtigt for os, at vi ligger centralt i forhold til infrastrukturen med både motorvejsnet og jernbane. Sådan en placering har vi fundet i Fredericia, hvor vi allerede har et godt samspil med de lokale uddannelsesmuligheder. Vi er en stolt genanvendelsesvirksomhed, som lægger vægt på uddannelse af vores medarbejdere og at vi kan rumme medarbejdere med særlige behov. De principper vil vi fortsætte på fabrikken i Fredericia, siger Lars Krejberg Petersen, administrerende direktør i Dansk Retursystem.

Grunden, som Dansk Retursystem har købt, ligger på Bundgårdsvej. Det er forventningen, at det færdige anlæg kommer til at beskæftige cirka 150 medarbejdere, primært produktionsmedarbejdere og chauffører. Byggeriet skal efter planen stå klart i udgangen af 2025.

Dansk Retursystem driver det danske pant- og retursystem for drikkevareemballager til øl, sodavand, kildevand, juice m.m. ud fra cirkulære økonomiske principper og har gjort det i mere end 20 år.

Se den originale nyhed fra Fredericia Kommune