Sagsbehandlingen af byggesager afkortet med en uge

Et fald fra 19,2 dages gennemsnitlig sagsbehandlingstid ved byggesager i 2020 faldt med næsten en uge til 12,8 dage i 2021.
Det fremgår af Kommunernes Landsforenings seneste såkaldte servicemålsstatistik for byggesager i landets kommuner.

Faxe Kommune ligger dermed på et hidtil rekordlavt niveau, og faktisk som den fjerde bedste på landsplan kun overgået af Odder, Vallensbæk og Vejen Kommuner.
Ikke nok med at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er faldet. Byggeafdelingen har også behandlet 32 procent flere sager i 2021 end i 2020.

– Det er en glædelig men heldigvis ikke overraskende nyhed for os, siger Dorthe Egede Borg (V), formand for Teknik & Miljøudvalget i Faxe Kommune.

– Vores byggesagsbehandlere har gennem de seneste år præsteret flot i disse sammenligninger, men bedst af alt betyder det jo, at borgere, investorer og virksomheder kan komme hurtigt og gnidningsfrit i gang med deres byggeprojekter. Det har stor værdi for alle, som skal i gang med store som små projekter, at de ikke skal vente længe, og at de kan planlægge byggeprojekterne efter det i vores kommune, tilføjer formanden.

Dorthe Egede Borg peger på, at byggesagsbehandlerne har tilrettelagt deres arbejde efter nøje, faste procedurer.

Opgaverne går på skift en uge ad gangen, og medarbejderne har et nøje og præcist fokus på netop den del af byggesagsbehandlingen, som de er sat til at varetage i den uge, de har opgaven.
Det betyder for eksempel, at de andre kolleger svarer telefonen, mens man i løbet af en uge har tid til og er uforstyrret i opgaven med at give byggetilladelserne.

– At vi ser et så markant positivt hop fra 19 til 12 dage i henholdsvis 2020 og 2021 kan faktisk også skyldes coronapandemien. Den arbejdsro, medarbejderne har haft ved at løse nogle af opgaverne hjemmefra, har tilsyneladende forstærket fokus på den enkelte opgave. Også det er jo positivt, selvom pandemien jo i den grad har været en ubuden gæst, siger Dorthe Egede Borg.

Se den originale nyhed fra Faxe Kommune