Kæmpe DM-fest er i gang i Aalborg

23. juni 2022

DM-ugen i Aalborg, hvor over 200 danske mestre i 47 forskellige idrætsgrene skal findes, er skudt i gang. De kommende dage bliver et overflødighedshorn af store idrætsoplevelser i Aalborg.

Tennis er én af sportsgrenene til DM-ugen

Vejrudsigten tegner fantastisk, publikumsområdet på Honnørkajen (Center Court) står klar til fest fra fredag den 24. juni, DR sender mere end 30 timers tv, og landets dygtigste atleter er trukket i kamptøjet.

Aalborg er sammen med Danmarks Idrætsforbund vært for Danmarks første DM-uge nogensinde, som begynder officielt i dag, torsdag 23.6, og varer til søndag den 26.6. Tennis og cykling (bmx) har dog allerede ‘tyvstartet’ DM-ugen tidligere på ugen.

Over 200 danske mestre i 47 forskellige idrætsgrene skal findes i de kommende dage, og det hele foregår i haller, arenaer, idrætsforeninger, svømmehaller og ikke mindst ved havne- og publikumsområdet på Honnørkajen (Center Court) i Aalborg. Publikum kan blandt andet opleve længdespring og styrkeløft på Honnørkajen, udspring fra Limfjordsbroen, brydning i Gigantium, dans og dart i Nordkraft og Danmarks hurtigste løbere på atletikstadion i Skovdalen.

En drøm går i opfyldelse

Med inspiration fra Sverige er der blevet arbejdet intenst på ideen om at samle så mange danmarksmesterskaber i så mange idrætsgrene som muligt i en lang årrække, og formand i Danmarks Idrætsforbund, Hans Natorp, glæder sig i den grad til DM-ugen.

“Vi har knoklet og knoklet for at bringe den her unikke ide til virkelighed, og sammen med vores specialforbund og Aalborg Kommune er drømmen nu gået i opfyldelse. Vi glæder os helt vildt til at præsentere alt det bedste, idrætsdanmark har at byde på,” siger DIF’s formand Hans Natorp.

Han bakkes op af Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen

“Nu er vi endelig i gang med Danmarks første DM-uge. Jeg er enormt stolt over, at Aalborg er vært for den første DM-uge, og vi har virkelig tænkt nyt i forhold til faciliteter og brug af byen. Det bliver et vildt sports-tag-selv-bord rundt omkring i hele Aalborg, og det hele er gratis. “

Jes Lunde, rådmand i Sundhed og Kultur i Aalborg Kommune, glæder sig også til DM-ugen.

“Jeg vil gerne vil rose Aalborgs mange foreninger og klubber, samt alle de frivillige, der er med til at gøre historiens første DM-uge mulig. Jeg vil ønske god kamp og held og lykke til alle de mange atleter, der skal i ilden de næste dage – de er alle med til historieskrivningen, og jeg håber, de får nogle store oplevelser,” siger Jes Lunde.

Bag eventet står DIF – i tæt samarbejde med de mange specialforbund – og værtsbyen Aalborg.

Se mere på DM Ugens hjemmeside

Se den originale nyhed fra Aalborg Kommune