Julegave til Svendborg: Gratis opladning af elbiler i Svendborg i 2021

Pressemeddelelse

Fonden Sydfyns Elforsyning – SEF har været i julehumør. Sidste år donerede fonden fire el-ladestationer, der er sat op i Svendborg midtby. Det første år fulgte der gratis strøm med til elbilister. Ordningen med gratis opladning forlænges nu, så den også gælder i hele 2021.

De fire el-ladestationer (hurtigladere) er placeret på:

Parkeringspladsen ved Ramsherred foran Svendborg Rådhus, parkeringspladsen i Rådhusgården, parkeringspladsen i Voldgade samt ved parkeringspladsen ved Svendborg Idrætscenter

Fonden Sydfyns Elforsyning – SEF har også doneret midler til en opgradering af el-ladestationen ved Svendborg Idrætscenter, så ladekapaciteten her hæves fra 50KW til 150 KW. Opgraderingen vil være gennemført i det sene forår 2021. Med 150 KW kan en almindelig elbil lades op til 80% på ca. 20 minutter.

Gratis strøm i 2021

De fire el-ladestationer med gratis strøm i 2021 betyder, at Svendborg er en af de byer i Danmark med de bedste muligheder for el-bil-ejere for at få deres biler fyldt op med strøm. SEF og Svendborg Kommune har under hele projektet haft et tæt og godt samarbejde.Et samarbejde der bl.a. omfatter løbende dialog om såvel forbedring af vejledning og skiltning.

– Netop de fire nye el-ladestationer passer fint ind i Svendborg Kommunes vision om grøn omstilling. Ligeledes kan de nye el-ladestationer være med til at sikre, at vi når kommunens målsætning om at bringe udslippet af CO2 ned. Der er ingen tvivl om, at vi i de kommende år vil opleve en stigning i antallet af el-biler. Derfor er det et godt signal, vi er med til at sende sammen SEF, siger en glad borgmester Bo Hansen.

Svendborg Kommune råder over ni el-ladestationer. Fem af de ni el-ladestationer er såkaldte hurtigladere. Det er 50 KW ladere, der kan lade en normal størrelse el-bil op 45 minutter. Mens de andre ladere 22 KW-ladere bruger længere tid til en opladning.

I løbet af foråret vil der, komme meget mere fart over ladningen ved Svendborg Idrætscenter, hvilket vi er meget glade for at kunne tilbyde elbilister på Sydfyn, forklarer Anders Banke, direktør i SEF, der håber, at den gratis opladning i 2021 vil sende endnu flere turister i elbiler til Svendborg.

Glad for initiativ

Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance, Dansk Energi, er begejstret for det nye initiativ i Svendborg.

– Det gør det lettere at have en elbil, både for borgerne, besøgende og erhvervsdrivende, og sender dermed nogle stærke signaler på elbil-området. Når både SEF og Svendborg Kommune går sammen om et sådant initiativ, betyder det, at også andre energiselskaber og kommuner forhåbentlig ser en ide i at kopiere tankerne fra Sydfyn, siger Lærke Flader.

Yderligere oplysninger:

Borgmester Bo Hansen, 29 27 29 59