Ingen går hjem, før de har fået smag for sydfynske specialiteter

Når 25.000 deltagere og lige så mange gæster til sommer besøger Svendborg i forbindelse med DGI Landsstævne, får de rig mulighed for at smage på sydfynske madvarer og slukke tørsten i fynskproducerede væsker. De kan faktisk nærmest ikke undgå det, lyder det fra Landsstævnesekretariatet.

Netop nu og frem til den 24. januar kan lokale og regionale kommercielle madaktører lægge billet ind på at blive en del af det righoldige udvalg af madboder, pop-up-cafeer, food trucks og mange andre mad- og drikke-tilbud, som Landsstævnet kommer til at indeholde.

Lars Aagaard, der har fået til opgave at koordinere stadeholdere til Landsstævnet som F&B-manager (red. Food & Beverage) håber, at mange lokale aktører vil ansøge. Det gavner nemlig både aktørerne selv og ikke mindst de mange sultne munde, der skal mættes i sommeren 2022:

-Når vi opfordrer lokale madaktører til at tage del i Landsstævnet, er det både for at sikre den lokale omsætning og for at sikre, at deltagerne og gæsterne får mulighed for at smage nogle af de mange specialiteter, der bliver produceret her på Sydfyn, siger Lars Aagaard.

Krav om lokale fødevarer
Ambitionen er, at deltagere og gæster til sommer ikke blot mærker Svendborg gennem bevægelse, natur og kultur, men også kulinarisk. De skal smage på Sydfyn, og møde et bredt sortiment af drikkevarer og gode madoplevelser med lokale fødevarer af høj kvalitet.

Der er derfor et krav om, at Svendborg-aftrykket sikres i sortimentet af mad og drikke. Konkret skal alle stadeholdere bruge mindst én råvarer, som er lokalt dyrket eller produceret.

-Det Landsstævne, vi afvikler til sommer, kommer på alle måder til at bære tydeligt præg af, at det afvikles i lige præcis Svendborg. Der er flere vand-idrætter på programmet, end til andre landsstævner, og der er et omfattende kulturprogram, som ikke plejer at være en del af et Landsstævne. Og derfor er det helt naturligt, at også udbuddet af mad og drikke afspejler, at vi er i Svendborg, siger Mikkel Harritslev, projektleder i Landsstævnesekretariatet.

En god forretning
Forretningsmodellen er udarbejdet, så den del af stadeholdernes omsætning, der går til Landsstævnet, er så lav som muligt, og vil udelukkende gå til etablering af festivalzonerne. Det er en bevidst beslutning, der er truffet af Svendborg Kommune og DGI, og baggrunden er, at man gerne vil gøre det attraktivt for selv små aktører at tage del i Landsstævnet:

-I modsætning til lignende arrangementer skal Landsstævnet ikke tjene penge på salget af mad- og drikkevarer i festivalzonerne. Derfor er afregningen til Landsstævnet væsentligt lavere end ved andre events, og det kommer naturligvis madaktørerne til gode, siger Lars Aagaard.

Fakta:

DGI Landsstævne i Svendborg afholdes torsdag 30. juni til søndag 3. juli 2022.

Ansøgerne vil blive udvalgt ud fra kriterierne leveringssikkerhed – og sikker drift, lokal forankring, relevant faglig erfaring, festival- og eventerfaring samt festligt og professionelt udtryk på stadepladser.

Læs mere og ansøg på www.svendborg.dk/l2022

Der lukkes for ansøgninger mandag d. 24. januar 2022 kl. 8.00.

Se den originale nyhed fra Svendborg Kommune