Efter nogle år med corona og usikre tider, er turisterne vendt tilbage til Sønderborgområdet. På trods af et hårdt turismeår i 2020 med en lille stigning i antallet af gæster i 2021, er der store fremskridt at spore for turismen i det sønderjyske.
– På trods af usikkerhed i verden med krig, inflation og krise har turisterne for alvor fået øjnene op for Sønderborgområdet. Vi har en unik kombination af blandt andet natur, kultur, historie og spændende attraktioner, som gør, at vi kan tilbyde hele paletten for vores turister. Det glæder mig, at samarbejdet på tværs af de sønderjyske kommuner nu bærer frugt, og at vi gennem Destination Sønderjylland målretter vores turismeindsatser for hele landsdelen, siger formand for Udvalget for Erhverv og Grøn Vækst, Kjeld Stærk.
At styrke udviklingen af privatturismen i hele kommunen er netop en del af Byrådets Vision 2022-2025. Derfor har Udvalget for Erhverv og Grøn Vækst, der blandt andet er ansvarlig for turisme og handel, igangsat arbejdet med at udvikle en ny Masterplan for Turisme og Handel. Masterplanen udvikles i et tæt samarbejde mellem kommunen, lokale turist- og detailhandelsaktører samt Destination Sønderjylland for at sikre en fælles retning, og indsatserne skal senere hen implementeres sammen med lokale aktører.
– Det er flotte overnatningstal, som vores område lægger for dagen, og nu gælder det om at holde momentum. Vi vil fortsat arbejde for at gøre Sønderborg Kommune til en stærk turismedestination, og med stærke aktører, et bredt samarbejde og Nordborg Resort, som åbner i 2024, er der skabt forudsætninger for yderligere vækst i turismen. Og det skaber også ringe i vandet, som vores egne borgere, virksomheder og tilflyttere får glæde af, siger næstformand for Udvalget for Erhverv og Grøn Vækst, Bjørn Allerelli Andersen.
Sønderborg Kommune overdrog den 1. oktober 2021 driften af kommunens turistbureau Visit Sønderborg, den operationelle del af turismeindsatsen samt den strategiske produktudvikling til Destination Sønderjylland (DSSJ).
– Der er ingen tvivl om, at den eksponering, Sønderborg har fået bl.a. ifm. Tour de France, afspejler sig i overnatningstallene. Derudover har Destination Sønderjylland med støtte fra Erhvervsfremmebestyrelsen lagt et massivt markedsføringstryk, som også har haft indflydelse på de flotte overnatningstal – særligt blandt de udenlandske gæster, siger Direktør for Destination Sønderjylland, Karsten Justesen.