Store planer for slagteriet i Blans vækker glæde i Sønderborg Kommune

Der er glæde i Sønderborg Kommune over, at Danish Crown har store planer for slagteriet i Blans. Her ønsker Danish Crown at øge produktionen og har derfor besluttet at ansætte op mod 100 nye medarbejdere. Samtidig skal der investeres yderligere 100 millioner kroner i slagteriet, hvor der er i dag, er ca. 1.000 medarbejdere.

Derfor er der netop nedsat en kommunal taskforce, som skal håndtere Danish Crowns flytning af 100 arbejdspladser samt investeringen på 100 mio. kr. til slagteriet i Blans. Det handler især om at tage hånd om de kommende medarbejdere og familier, der flytter til Sønderborg Kommune. Samtidig skal samarbejdet med Danish Crown også nå omkring rådgivning og tilladelser i forbindelse med millioninvesteringen. Peter Norman Houe, direktør for Kultur og Erhverv, er formand for den kommunale taskforce.

Borgmester Erik Lauritzen udtaler:

– De nye arbejdspladser er en vigtig gevinst for vores område, og i Sønderborg Kommune er vi meget glade for, at Danish Crown laver så stor en satsning på sin virksomhed i Blans. Vi har et stort fokus på bosætning, og vi vil i Sønderborg Kommune gøre alt, hvad vi kan for at tiltrække så mange slagteriarbejdere samt deres familier som muligt til området. Og jeg er sikker på, at vi kan lykkes med en så stor opgave, siger han.

Også Kjeld Stærk, formand for Udvalget for Erhverv og Grøn Vækst er glad for nyheden.

– Det er fantastisk, at Danish Crown fortsat satser på Blans ved at investere i produktionsmiljøet og flere arbejdspladser. Det er en klar styrkelse af Sønderborg-området, for de nye arbejdspladser og investeringen vil styrke vores position som en toneangivende fødevareklynge i Danmark. Det er samtidig endnu et bevis på, at det er godt at drive virksomhed i Sønderborg Kommune, siger han

Jan Prokopek Jensen, formand for Arbejdsmarkedsudvalget, er enig.

– Vi er klar til at yde al den støtte og hjælp, vi kan i forhold til arbejdsmarked og Jobcenteret. Vi fortsætter vores tætte samarbejde med Danish Crown med at sikre den nødvendige arbejdskraft. Vi vil også gøre det attraktivt for slagteriarbejderne at tænke fremtid i Sønderborg Kommune, herunder jobmuligheder for ægtefæller samt skole og dagtilbud til børnene, siger han.

Se den originale nyhed fra Sønderborg Kommune