Regeringens grønne passagerafgift bliver på gennemsnitligt 100 kr. pr. passager pr. flyvning. Den grønne passagerafgift vil ifølge regeringen finansiere en fuld grøn indenrigsflyvning i 2030, som betyder, at alle indenrigsfly skal bruge bæredygtige brændstoffer eller elektricitet.
– Som medejer af Sønderborg Lufthavn er vi tilfredse med, at regeringen indfører en grøn passagerafgift på flybilletter, som også kendes fra vores nabolande. Det er et vigtigt signal om, at Danmark tager klimakrisen alvorligt og vil være et foregangsland i den grønne omstilling. Det er også vigtigt for Danfoss og for Bitten & Mads Clausens Fond, og vi er klar til at tage vores ansvar for en grøn omstilling, som er helt i tråd med Sønderborg-områdets vision om at nedbringe CO2-udslippet i vores område gennem ProjectZero. Vi vil arbejde for at gøre Sønderborg Lufthavn til en grøn frontløber i Danmark ved at indføre bæredygtige brændstoffer, eller elektricitet, til alle indenrigsfly, som er regeringens mål, siger Per Egebæk Have, der er bestyrelsesformand i Bitten & Mads Clausens Fond.
I forbindelse med udspillet om grøn passagerafgift vil regeringen samtidig afsætte penge til at styrke de danske indenrigslufthavne, fordi de er vigtige for infrastrukturen i Danmark.
– Det er vi i Sønderborg Lufthavn og Sønderborg Kommune meget tilfreds med. Vi er meget glade for, at regeringen har lyttet til vores ønske om at støtte Sønderborg Lufthavn, som er en vigtig brik i vores regionale udvikling og vækst. Sønderborg Lufthavn er en afgørende forbindelse til resten af landet og til udlandet, og det er med til at skabe et Danmark i balance. Vi har brug for at sikre, at lufthavnen er tidssvarende, effektiv og attraktiv for både passagerer og flyselskaber, men det er svært i et marked, der har været hårdt ramt de senere år på grund af corona, krig i Ukraine, energikrise med mere, så den fremtidige støtte er meget nødvendig, siger borgmester Erik Lauritzen, der også er næstformand i Sønderborg Lufthavn.
Ejerne af Sønderborg Lufthavn har i forvejen afsat 212 mio. kr. til en omfattende ombygning og renovering for at fremtidssikre lufthavnen. Projektet er del af en større plan, der handler om at udvikle området med fokus på infrastruktur. Ruten mellem Sønderborg og København er i den forbindelse helt central, og der skal derfor fremadrettet etableres en stærk alliance af erhvervsaktører omkring ruten.
Projektet har fået navnet ”Masterplan for Sønderborg Lufthavn”, og der lægges ud med etape 1 og 2, der omfatter en ny terminalbygning i bæredygtige materialer og en generel modernisering af lufthavnens eksisterende arealer. Med investeringen skabes grobund for at lufthavnen kan øge tiltrækningen af operatører og tilbyde bedre forhold for de rejsende.