Sønderborg Kommune har ansat ny beredskabschef

Både ansatte i beredskabet og frivillige brandmænd i Sønderborg Kommune kan se frem til at skulle hilse på deres nye chef den 1. august 2021, hvor Allan Dalager Clausen tiltræder som beredskabschef. For det er en kompetent leder med mange års erfaring fra politiet i Syd- og Sønderjylland, der fremover skal styre beredskabet i Sønderborg Kommune. Et samarbejde som formanden for Beredskabskommissionen i Sønderborg Kommune, borgmester Erik Lauritzen, ser frem til. 
 
– Allan Dalager Clausen har en lang karriere inden for politiet, og i de seneste år har han kontinuerligt arbejdet med ledelsesgerningen. Selv om han ikke kommer fra beredskabsverdenen, har Allan Dalager Clausen i sit arbejde for politiet haft snitflader til kommunens beredskab og dertil et stort lokalkendskab til den sønderjyske beredskabskultur. Dermed også til den særlige kultur, der er omkring de frivillige brandværn i Sønderborg Kommune, som han har arbejdet tæt sammen med ved en lang række opgaver, og hans respekt for kommunens frivillige brandværn har været medvirkende til, at det endelige valg faldt på Allan Dalager Clausen, siger han. 

Allan Dalager Clausen har været politimand i 24 år og langt de fleste år med tjenestested i Sønderborg. Derudover bor den nye beredskabschef i Gråsten, og så er han oprindeligt født og opvokset på Nordals, så han har et dybt kendskab til lokalområdet.
 
Det glæder direktør for Teknik- og Miljø hos Sønderborg Kommune, at valget er faldet på 50-årige Allan Dalager Clausen.
 
– Vi får en stærk beredskabschef, der skal udvikle og fremtidssikre et robust og serviceorienteret beredskab i Sønderborg Kommune. En leder der give medarbejderne klare rammer, som de kan udvikle sig i og trives med og samtidig udvikle medarbejdergruppen, så den er i stand til at leve op til fremtidens krav på beredskabsområdet. Det er også helt centralt for os, at beredskabschefen bidrager til Sønderborg Kommunes etablering af et logistik- og servicecenter, der samler flere af kommunens afdelinger i ét center. Byggeprojektet inkluderer desuden etableringen af en helt ny brandstation, og centeret giver potentialer for samarbejde på tværs og synergier. Også her kommer vore nye beredskabschef med erfaring i at opbygge driftscentre og lignende fra sit tidligere job, siger Bjarke Eriksen. 

Allan Dalager Clausen skifter fra sin nuværende stilling som afdelingsleder i den operative afdeling hos Udlændingekontrolafdelingen i Padborg med titel som vicepolitiinspektør i Syd- og Sønderjyllands Politi.
 
– Jeg glæder mig meget til at tiltræde som beredskabschef i Sønderborg Kommune. Der er rigtig mange, spændende opgaver, og dem glæder jeg mig til at løse på tværs af afdelinger internt i organisationen og på eksternt niveau. Jeg er vant til at lede komplekse områder og har let ved at sætte mig ind i nye opgaver og har en klar naturlig tilgang til mine ledere og medarbejdere. Jeg sparrer og inddrager dem altid i mine opgaveløsninger, hvilket giver inspiration og en fælles platform til at opnå de ønskede resultater, siger han. 

Den nye beredskabschef har haft en række forskellige job hos politiet i Sønderborg, Tønder, Aabenraa, Esbjerg og Padborg. Han kommer med 10 års ledelseserfaring fra politiet, hvor Allan Dalager Clausen blandt andet har stået i spidsen for at opbygge Udlændingekontrolafdelingen i Padborg. Derudover har han været taktisk ansvarlig for planlægning og etablering af modtagecenter Søgård. Allan Dalager Clausen har også været koordinerende indsatsleder ved flere, større arrangementer og ledende indsatsleder i forbindelse med brande, anholdelse af farlige gerningsmænd, større færdselsuheld og lignende.
 
Den nye beredskabschef var i sine yngre dage ambulanceredder hos Falck, og har fra den tid blandt andet uddannelsen som røgdykker og ambulancebehandler niveau 1.
 
Brand og Redning
Brand og Redning beskæftiger ca. 30 fuldtidsansatte medarbejdere samt ca. 25 deltidsbrandmænd. Hovedparten af aktiviteterne er placeret geografisk på Vestermark, hvor Sønderborg Brand og Rednings administration ligger. Den Fælles Vagtcentral som varetager blandt andet alarmbehandling, en call-centerfunktion og vinterberedskab er også placeret her.
Desuden har de ca. 30 beredskabsfrivillige til huse på Vestermark. Endelig er der tilknyttet ca. 350 frivillige fra de decentralt placerede brandstationer i kommunen.
 

Se den originale nyhed fra Sønderborg Kommune

Læs nyheder fra kommunerne

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top