Sønderborg Kommune genindfører byggesagsgebyret

I budgetaftalen for 2023-2026 blev det besluttet, at opkræve gebyrer for byggesager fra 2023. Opkrævningen skal være med til at sikre god service og bemandingen i afdelingen samtidig med, at der er fokus på at overholde de nationale mål på sagsbehandlingstiden.
 
– Vi var i Byrådet enige om at genindføre byggesagsgebyret i de kommende fire år. En genindførelse betyder, at Sønderborg Kommune fortsat kan levere en hurtig og effektiv byggesagsbehandling. Det er nemlig vigtigt, at Sønderborg Kommune fortsætter med at være en erhvervsvenlig kommune med en positiv vækst og udvikling, siger Kirsten Bachmann, der er formand for Teknik- By- og Boligudvalget. 

Byggesagsgebyret indføres på byggeri for erhverv og private. Dog vil foreninger blive fritaget for gebyret i forbindelse med mindre arrangementer og events.
 
– Foreningerne har ikke økonomi til at betale gebyr, når de skal have tilladelser til fx arrangementer, events og byfester. Privates ansøgninger til mindre projekter som carporte og drivhuse bliver pålagt et fast gebyr, mens større projekter bliver afregnet på timebasis, siger Kristian Beuschau, der er næstformand i Teknik- By- og Boligudvalget. 

Byggesagsgebyret indføres fra 1. januar 2023 på alle nye sager. Timeprisen fastsættes til 725 kr., mens det faste gebyr bliver på 1124 kr. Gebyret bliver opkrævet efter reglerne i Byggeloven og vil blive reguleret årligt.
 
Forvaltningen hjælper fortsat gerne borgere og erhverv med byggesager i Kvik Caféen og Erhvervsservice.
 
Sådan bliver gebyret opkrævet:
 
Garager, carporte, udhus, drivhus, overdækkede terrasser mm: Fast gebyr.
Nedrivning af bygninger: Fast gebyr.  
Boligbebyggelse (Enfamiliehuse), byggetilladelse mm: Timepris.
Erhvervsbyggeri (Industri, lager, etageejendomme): Timepris.
Legepladser: Undtaget gebyr.
Foreningers offentlige arrangementer: Undtaget gebyr.

Se den originale nyhed fra Sønderborg Kommune

Læs nyheder fra kommunerne

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top