Fra den 7. november vil Sønderborg Kommunes borgere blive mødt af en telefonrobot, når de ringer ind på kommunens hovednummer 88 72 64 00. Robotten skal reducere ventetiden og give en bedre serviceoplevelse ved hurtigt at hjælpe borgere videre.
Ved hjælp af ganske få ord kan robotten hurtigt hjælpe med borgernes spørgsmål og behov, enten ved at klare simple opgaver, omstille til en konkret medarbejder eller give henvendelsen videre til Borgerservice. Baseret på erfaringer fra øvrige kommuner, omstiller telefonrobotten altid til personlig betjening til hovedomstillingen i tilfælde af, at robotten ikke forstår, hvad der bliver sagt.
Uden for normal åbningstid kan robotten også hjælpe ved enkle opgaver som for eksempel tidsbestilling i Borgerservice, information om selvbetjeningsløsninger og oplysning om åbningstider.
– Vi glæder os meget til at se vores nye robot i aktion, og vi forventer, at den bliver et effektivt supplement til kommunens hovedomstilling, som vil gøre ventetiden på telefonen mindre for vores borgere. Det er vigtigt at understrege, at telefonrobotten ikke skal erstatte den borgernære kontakt, som vores medarbejdere er med til at give hver dag, men især skal hjælpe borgere, som blot skal have en kort information, hurtigt videre, siger formand for Arbejdsmarkedsudvalget, Jan Prokopek Jensen.
Også næstformand i Arbejdsmarkedsudvalget, Kristian Bonefeld, ser telefonrobotten som et supplerende værktøj, der skal give en bedre service:
– Med indførslen af den nye telefonrobot følger vi med tiden for at skabe en bedre og ensartet service, når man møder kommunens hovedomstilling på telefonen. Der vil altid være mulighed for at komme i kontakt med et egentligt menneske for enden af røret i åbningstiden, hvis man har behov for det, for selvfølgelig kan robotten ikke klare alt, men det er heller ikke meningen. Robotten skal derimod frigive tid til, at opgaverne, hvor et menneskeligt ansigt er nødvendigt, kan løses endnu bedre af vores medarbejdere i Borgerservice.
Telefonrobotten er allerede indført i 8 andre kommuner, hvor omstillingsrobotten håndterer mellem 40-60% af alle indgående kald til kommunens hovedomstilling. Løsningen er velafprøvet og skræddersyet til Sønderborg kommunes borgere og deres unikke behov.
Konkret fungerer robotten ved hjælp af kunstig intelligens, og på sigt skal data om indkomne opkald gøre den endnu dygtigere.
I forbindelse med lanceringen af robotten er der lavet et forarbejde med kontakt til blandt andet Ældrerådet, Handicaprådet, Udsatterådet og andre interessenter.
For at sikre den gode opstart af robotten, vil kommunen i den første periode følge op med nogle af de borgere, der har talt med robotten. Kommunen vil bruge deres tilbagemeldinger til at få inspiration til at gøre oplevelsen for kommende brugere endnu bedre.
Den nye telefonrobot skal have et navn, og derfor lanceres en navngivningskonkurrence fra den 25. oktober til den 4. november 2024.
Borgere kan indsende deres forslag til telefonrobottens navn på https://sonderborg.dk/voicebot og deltage i konkurrencen om en gavekurv.
Vinderen udtrækkes den 5. november 2024 og kontaktes telefonisk.