Hvilke danske kommuner gør en ekstra indsats for at fremme idræt og bevægelse i skolen? Ifølge resultaterne i Dansk Skoleidræts kortlægning af ”Skoleidrætskommuner 2024” er svaret på det spørgsmål 12 af slagsen fordelt ud over hele landet: Brøndby, Fanø, Frederiksberg, Horsens, Høje-Taastrup, Skive, Slagelse, Svendborg, Sønderborg, Tårnby, Vejen og Viborg.
Det glæder Jesper Smaling, der er formand for Børne- og Uddannelsesudvalget, at Sønderborg Kommune er blandt én af de 12 kommuner.
– Det er første gang, at Sønderborg Kommune kan kalde sig Skoleidrætskommune, og det er vi rigtig stolte af. Det viser, at idræt og bevægelse er afgørende faktorer for elevernes trivsel og sociale færdigheder. Samtidig er det en fortsat vigtig dagsorden i skolerne at kæmpe mod fysisk inaktivitet, der kan give sundhedsproblemer, og her spiller idræt og bevægelse en vigtig nøglerolle. Det skal vi omsætte til handling på skolerne, siger han.
38 kommuner har deltaget i kortlægningen, der i 2024 afvikles for tredje gang. Over de tre år har 59 kommuner udfyldt den undersøgelse, der ligger til grund for initiativet, og det giver Dansk Skoleidræt stor indsigt i det lokale arbejde med idræt og bevægelse i skolen.
– Vi er meget tilfredse med anerkendelsen som Skoleidrætskommune, men det er vigtigt, at vi ikke nu bare sætter os ud på sidelinjen og puster ud. For at holde fast kræver det en indsats på banen, og nu har vi med udnævnelsen et redskab til at blive bedre inden for idræt og bevægelse i skolen. For de steder, hvor vi måske ikke er så gode endnu, har vi mulighed for at forbedre os til gavn for eleverne, siger Jesper Larsen, næstformand for Børne- og Uddannelsesudvalget.
Fakta:
Dansk Skoleidræt kortlægger for tredje gang landets kommuner inden for idræt og bevægelse i skolen. Kommunerne modtog i januar en undersøgelse, og kortlægningen dykker ned i en række parametre, der indikerer, hvordan en kommune klarer sig inden for idræt og bevægelse i skolen: Har den fx en bevægelsesstrategi, har kommunens skoler motoriske indsatser for eleverne, har skolerne nedsat fagteams, som kan formulere en rød tråd for arbejdet med idrætsfaget, har skolerne uddannede bevægelsesvejledere i lærerkorpset og meget andet.
Kortlægningen indeholder således spørgsmål inden for otte kategorier, og svarene er dels trukket fra objektive data, som Dansk Skoleidræt har hentet fra centrale registre, og dels fra mere subjektive data som kommunerne kun selv har indsigt i, og som de dokumenterer i undersøgelsen.
Læs mere på www.skoleidraet.dk/sik