Det kan være vanskeligt at sætte ord på, hvad der gør Sønderborg-området attraktivt, når der skal tiltrækkes international og national arbejdskraft.
Derfor har erhvervslivet i Sønderborg Kommune siden 2017 kunne tilgå en markedsføringsværktøjskasse, som netop sætter ord og billeder på, hvad der er det unikke ved området. Konkret har virksomhederne adgang til tekster, billeder, foldere og designelementer, som tager afsæt i Sønderborg-områdets tre styrkepositioner: Storby i naturen, Grænseland og Handlekraft.
Nu udvides materialet med yderligere tekst og fotos, som sætter fokus på den stærke klimaomstilling, hvor Sønderborg Kommune er i front. Specielt tages der afsæt i de gode resultater for at nedbringe CO2-udslippet, hvor man i Sønderborg Kommune nu er over halvvejs med at blive CO2-neutrale.
Formanden for Erhvervsudvalget, Gerhard Bertelsen, er tilfreds med materialets opdatering:
– En løbende opdatering af markedsføringsmaterialet viser den rasende udvikling, som Sønderborg-området gennemløber. Værktøjskassen er en stor hjælp til de små og mellemstore virksomheder, som typisk ikke har nødvendige ressourcer til markedsføring. For at få fuld udbytte af det udarbejdede, skal kendskabet til materialet udbredes. Jeg appellerer derfor til virksomhederne, der bruger dette, at dele deres erfaringer med deres kolleger.
Næstformand for Erhvervsudvalget, Heidi F. Jørgensen, mener, at materialet nu bedre afspejler Sønderborg-områdets grønne profil:
– Klima og bæredygtighed er virkelig kommet på den globale dagsorden. Da Sønderborg-området er frontløber indenfor dette felt med en målsætning om CO2-neutralitet i 2029, er det vigtigt at få det indarbejdet i markedsføringsmaterialet. Vores virksomheder er selve kernen i den grønne fortælling, når vi taler om tiltrækning af arbejdskraft, og materialet skal afspejle dem.
Der skal nu arbejdes videre med at udbrede kendskabet til markedsføringsværktøjskassen yderligere.
Markedsføringsværktøjskassen kan ses på sonderborg.dk/toolbox