Omstilling til grøn persontransport er én af 15 handleplaner, som frem mod 2029 skal sikre fuld CO2-neutralitet i Sønderborg-området. Og Natur-, Klima- og Miljøudvalget i Sønderborg Kommune har netop godkendt den handleplan, der beskriver, hvordan omstillingen skal foregå i praksis. Udledningen ved persontransport i 2020 i Sønderborg Kommune var 92 kTon* CO2. Målet er en reduktion til 74 kTon i 2029. Selv om det ventes, at bilparken bliver større, kan det ske ved, at færre vælger bilen, men især ved at flere køber og kører i elbil i stedet for benzin- eller dieselbil. Det skal både private, kommunen og erhvervslivet bidrage til, men også flere ladestandere er en betingelse. Endelig peger handleplanen på, at CO2-udledningen til persontransport kan reduceres ved, at mange flere skal vælge at cykle, flere arbejder hjemmefra, flere arrangerer samkørsel og at den kollektive transport forbedres. – I hverdagen skal vi hver især træffe et valg, om vi nu vil køre på cykel, i bus eller bil. For at alle de individuelle valg kan gøre en forskel, så vi samlet kan sænke vores CO2-udledning og vores energiforbrug, så er det nødvendigt at have en fælles plan. Derfor er vi i Natur-, Klima- og Miljøudvalget glade for at godkende Handleplanen for Grøn Transport, der giver os alle en fælles ramme. I udvalget har vi bl.a. lagt vægt på, at planen også rummer konkrete målsætninger for cyklisme. En fælles indsats for mere cyklisme i Sønderborg Kommune skal være med til at gøre det lettere for den enkelte at tage cyklen i hverdagen, siger Asger Romme Andersen, formand for Natur-, Klima- og Miljøudvalget. Næstformand i udvalget, Daniel Staugaard, siger: – Det afgørende er, at vi får mange flere til at køre i elbil. Derfor har vi nu en vigtig opgave i forhold til at sikre de bedst mulige rammer for den udvikling. Her mener jeg, at arbejdet med lade-infrastrukturen er helt afgørende, herunder samarbejdet med leverandører og operatører. Samtidig er det vigtigt, at vi får indarbejdet placeringer i hele kommunen, også i mellemstore byer som Nordborg, Gråsten og Broager, så alle borgere, pendlere og turister bliver så godt dækket ind som muligt. Arbejdet med den grønne omstilling og med at nå i mål som Europas første CO2-neutrale område i 2029 er forankret i ProjectZero. Delmålet på 50 procent reduktion blev nået i 2020, og nu arbejdes der intenst med at nå målet om ingen CO2-udledning i 2029. I den indsats iværksættes 15 handleplaner, hvor Sønderborg Kommune har en særlig rolle i to, nemlig ”Persontransport” og ”Offentlige bygninger”. FAKTA *kTon står for KiloTon. K er kilo og Ton er 1000 kg. 92 kTon CO2 er med andre ord 92.000 tons CO2.
https://mcusercontent.com/5f3762aadd5d312003cf9cc61/images/c05c4552-5cdb-8813-cbd6-17d863ec7d61.jpg Et af midlerne til at nå målet om CO2-neutralitet i Sønderborg-området i 2029 er, at mange flere skal vælge cyklen i stedet for bilen, når de skal på arbejde, til fritidsaktiviteter eller bare på tur. Foto. Kim Toft Jørgensen
|