Lav en cykelaftale med dit barn

Op på cyklen og afsted med tasken bagpå – så er du klar til din skoledag. Sådan lyder opfordringen fra Sønderborg Kommune og Cyklistforbundet til børn i forbindelse med kampagnen Alle Børn Cykler fra den 6. til den 19. september. Men egentlig er appellen stilet til forældrene, som skal støtte deres børn i at cykle så meget som muligt.

13 skoler i Sønderborg deltager i kampagnen i år med i alt 93 klasser og tilsammen 1797 børn. De 93 klasser er samtidig med i en landsdækkende konkurrence, hvor hovedpræmien er en mountainbike til hver elev i klassen.

– Det glæder mig på vegne af hvert eneste barn, som er med i kampagnen. Jeg er slet ikke i tvivl om, at børn, der cykler i skole, er mere friske. De kommer frem med røde kinder og er bare klar til undervisningen, siger Helge Larsen, formand for Sundhedsudvalget i Sønderborg Kommune.

– Undersøgelser viser, at mange børn rører sig for lidt. Når børn cykler til og fra skole eller fritidsaktivitet, slår de to fluer med én smæk, fordi de både får sig rørt og kommer fra A til B. Den sundhed, der grundlæges i barndommen, har man glæde af hele livet. Derfor er vi også i Sønderborg Kommune blevet del af børnecyklingsalliancen, der arbejder for at vende udviklingen og få flere børn til at cykle i hverdagen, fortæller han – og fortsætter:

– Jeg kan kun opfordre forældre til at hjælpe deres barn ved at indgå en cykelaftale med deres barn. Det giver nemlig også børnene – og forældrene i øvrigt – frihed, når børnene selv kan cykle omkring, og det giver fællesskab og oplevelser med andre børn. Vi skal ha’ gjort cyklen til hverdagens transportmiddel for børn og unge.

Børnecykelalliancen, der også lanceres 6. september, er et samarbejde mellem Cyklistforbundet og 15 organisationer, virksomheder og kommuner. Alliancen vil vende udviklingen, som de seneste mange år har vist færre cyklister fra år til år, og arbejde for, at flere børn cykler i stedet for at blive transporteret i bil af forældre, og at flere unge fortsætter med at cykle i stedet for at køre bil, så snart de har fået kørekort.

Lav en cykelaftale i familien
Al cykling tæller på barometeret i cykelkonkurrencen: Til og fra skole, i fritiden til spejder, sport og vennebesøg samt cykelture med familien i weekenden.

Forældrenes opbakning gør ifølge direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, en kæmpe forskel for børns cykling, og derfor opfordrer Cyklistforbundet forældre til at lave en familiecykelaftale. På Alleboerncykler.dk/foraeldrehjornet kan forældre hente en cykelaftale lige til at udfylde og hænge op på køleskabet.

– Sætter man sig et mål for, hvor meget både børn og forældre vil cykle i løbet af kampagnens 14 dage, hjælper man sit barn med at komme op på cyklen hver dag og få samlet masser af gode cykelpoint til lodtrækningen om årets præmier, siger Klaus Bondam.

Mountainbikes til vinderklassen
Kampagnen, som Cyklistforbundet gennemfører i samarbejde med Jyske Bank og Novo Nordisk Danmark, sluttes af med at kåre Årets Børnecyklist og årets vinderklasse, hvor elever og lærer hver modtager en lækker mountainbike fra MBK eller Centurion.
I alt 31 kommuner har i år valgt at bakke op om kampagnen.

Skolerne i Sønderborg Kommune, der er med i kampagnen i år, er (med antal børn i parentes): Dybbøl-Skolen (720), Hørup Centralskole (244), Broager Skole (141), Förde-Schule Gravenstein (135), Privatskolen Als (108), Lysabild Børneunivers (88), Ulkebøl Skole (75), Rinkenæs Skole (73), Sønderskov-Skolen (66), Humlehøj-Skolen (64), Midtals Friskole (57), Gråsten Skole (20) og Kindercampus Lunden (6).

Kontaktinformation:
Udvalgsformand Helge Larsen, tlf. 27 90 02 05, mail: hla@sonderborg.dk
Sundhedschef Michael Skriver Hansen, tlf. 27 90 72 29, mail: mshd@sonderborg.dk
Kommunikationschef i Cyklistforbundet, Jane Kofod, tlf. 22 17 55 88, mail: jak@cyklistforbundet.dk

Sønderborg Kommune
Rådhustorvet 10