Kommunen tager temperaturen på landbruget

Sønderborg Kommune har bedt et eksternt firma (EMGS Analyse) om at foretage en uvildig undersøgelse blandt kommunens landmænd. Den skal vise, om landmændenes synes, at Sønderborg er en god kommune at drive landbrug i.

Dette tiltag er en opfølgning på en tilsvarende undersøgelse fra 2016. I kølvandet på den satte Sønderborg Kommune en del nye tiltag i værk – heriblandt forbedret og tilgængelig kommunikation gennem informationsmøder, appen ’Sønderborg Landmænd’, ændring af det generelle forbud mod afbrænding af kvas m.m. således, at der kan ske afbrænding på bestemte tidspunkter og ekstra indsats i forhold til vandløb og grødeskæring.

”I kommunen har vi stort fokus på at være et attraktivt sted at drive erhverv. Dette gælder ikke mindst landbruget, som er et vigtigt erhverv i kommunen”, siger Erik Lauritzen, borgmester i Sønderborg Kommune og fortsætter: ”Det er af stor betydning for landbruget, at der er et godt samspil mellem kommunen og landmændene.”

”Vi skal hjælpe hinanden. Det gælder om at blive klogere på og få belyst, hvilke udfordringer erhvervet og den enkelte landmand har. På den måde kan vi i fællesskab sætte ind”, siger formand for Teknik- og Miljøudvalget, Aase Nyegaard.

Se den originale nyhed fra Sønderborg Kommune