Det klare mål for Jobcenter Sønderborg er at være virksomhedernes foretrukne rekrutteringspartner. Og det er et mål, der giver pote, for virksomhederne søger i langt højere grad end før efter nye medarbejdere her. Jobcenter Sønderborg har i 2020 hjulpet virksomhederne med at rekruttere til 1.177 stillinger. I 2019 hjalp jobcenteret med at rekruttere til knap 600 stillinger, som især er til gavn for små og mellemstore virksomheder.
Rekrutteringen spænder vidt fra job i produktion over servicefag til specialister hos virksomhederne, så det kan være alt fra rengøringsfolk, butiksassistenter, bogholdere, IT-folk og lignende. Derfor er det også en bred vifte af virksomheder, der opsøger jobcenteret. Virksomhederne er primært beliggende i Sønderborg Kommune, men blandt kunderne er også virksomheder i de andre sønderjyske kommuner.
Frost Freelance ApS i Sønderborg, der laver regnskab for andre virksomheder, er en af de virksomheder, der har samarbejdet med Jobcenter Sønderborg om rekruttering. Virksomheden havde i efteråret behov for en bogholder, og ejer af Frost Freelance ApS, Torben Frost, gik i dialog med jobcenteret om rekrutteringen.
– Det var et rigtigt godt forløb med en effektiv screeningsproces, hvor Jobcenter Sønderborg inden for en uge fandt 4 gode kandidater, hvoraf de 3 kom til samtale. Det gjorde, at vi både sparede tid og penge på rekrutteringsprocessen. Især tidsperspektivet betød meget for os, for allerede toenhalv uge efter opstart med jobcenteret, var der lavet ansættelsesaftaler med to bogholdere. Og den første ansatte startede mindre end en måned efter processen blev sat i gang. Så vi er meget tilfredse med hele forløbet, siger han.
Vigtig servicepartner
Jan Prokopek Jensen, formand for Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget i Sønderborg Kommune, er meget tilfreds med udviklingen.
– I disse coronatider, hvor situationen på arbejdsmarkedet er usikker, gør kommunen sammen med arbejdsmarkedets parter en ekstraordinær indsats, der skal afbøde konsekvenserne af coronakrisen. Fokus er, at flest muligt skal beholde jobbet, flere skal tage uddannelse og nye ledige skal hurtigst muligt i job igen. Derfor er jeg meget glad for, at Jobcenter Sønderborg har levet op til den målsætning, vi har sat, og at tallene går den rette vej. For det er vigtigt for os, at kommunen gennem jobcenteret kan levere et professionelt rekrutteringsarbejde, som er nyttig for virksomhederne. Det er mit håb, at endnu flere virksomheder vil kontakte jobcenteret, når de mangler arbejdskraft. Som nævnt i eksemplet sparer virksomhederne både penge, tid og kræfter i samarbejdet med jobcenteret, så det er da et godt tilbud, siger han.
Jobcenter Sønderborg besøger – for at hjælpe processen yderligere på vej – virksomhederne for at fortælle om rekrutteringsmulighederne. I 2020 har seks virksomhedskonsulenter gennemført 2.000 virksomhedsbesøg, og det er relevant med en ny tilgang, mener Gerhard Bertelsen, medlem af Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget.
– Det er rigtig vigtigt, at Jobcenter Sønderborg har udviklet sin praksis og har fået en ny tilgang til virksomhederne, der gør, at de oplever jobcenteret som en servicepartner. Det skal virksomhederne jo opleve for, at Jobcenter Sønderborg bliver en vigtig rekrutteringspartner, og det ser således ud med den meget markante stigning, vi har set i 2020. Samtidig glæder jeg mig over, at vi i Sønderborg Kommune også har et frugtbart samarbejde med private rekrutterings- og vikarbureauer, der gør, at vi sammen kan finde brugbare jobløsninger for kommunens virksomheder, siger han.
Virksomhederne er meget tilfredse med den med den service, de får i Jobcenteret, viser en rapport. Cirka 200 virksomheder har deltaget med svar, og i over 90 procent af svarene giver de bedømmelsen meget tilfreds eller tilfreds med hjælpen. Bedømmelsen af Jobcenterets virksomhedskonsulenter er endnu bedre, for da svarer 100 procent, at de er meget tilfredse eller tilfredse med indsatsen.