Europas største byggevarehuskæde kommer til Sønderborg

Sønderborg som handelsby når nye
højder med kæmpe byggevarehus

I sidste uge offentliggjorde Europas største byggemarkedskæde, Bauhaus, at den i løbet af i år bygger et varehus på ca. 15.000 m2 og med ca. 100 ansatte på den tidligere JF-grund på Augustenborg Landevej i Sønderborg.

Nyheden vækker glæde i Teknik- og Miljøudvalget i Sønderborg Kommune:
– Det er helt fantastisk, at Bauhaus vælger at placere sig i Sønderborg med et forretning, der løfter hele Sønderborgs handelsliv og gør byen endnu mere attraktiv at handle i. Omkring 100 nye arbejdspladser er vi også meget glade for. Den generelt rivende udvikling, som Sønderborg har været i de senere år – senest tydeliggjort med bl.a. BilligBlomst og Bauhaus’ ønske om at slå sig ned – understreger Sønderborgs position som regional handelsby. Institut for Center-Planlægning udpegede for et par år siden Sønderborg og Kolding som de sydjyske handelsbyer, der vil klare sig bedst i fremtiden, og det synes jeg bliver cementeret grundigt og glædeligt nu, siger Aase Nyegaard, formand for Teknik- og Miljøudvalget.

Næstformand i udvalget, Stefan Lydal, supplerer:
– Det er utroligt positivt at opleve, at vores arbejde i Byrådet med at fremtidssikre Sønderborg Kommune bliver mødt med et ønske fra erhvervs- og handelslivet om at slå sig ned her. Det kræver en indsats på mange fronter, når vi vil sikre, at folk bliver i området og at andre flytter til – vi skal have gode institutioner, skoler og uddannelser, et bredt boligmarked, gode forhold for erhvervslivet, arbejdspladser, god infrastruktur, et attraktivt kulturliv og ikke mindst et godt handelsliv. Det er rigtig mange parametre, folk måler på, og så er det altså fantastisk at opleve, at vi kan tiltrække forretninger som Bauhaus, fordi de ser muligheder. De er et godt bidrag til udviklingen og tiltrækningskraften.

Selv om nyheden om, at Bauhaus kommer til Sønderborg, først lige er præsenteret, har samarbejdet med Sønderborg Kommune stået på i nogen tid. Det betyder, at kommunen i samarbejde med bygherren er klar med et projekt, der skal sikre trafikken til og fra området. Der etableres to lysregulerede kryds på Augustenborg Landevej – ét ved Jyllandsgade og ét hvor den nuværende indkørsel er placeret.
Der skal ligeledes ydes dispensation til Bauhaus, så varehuset kan opstille sit røde, 20 meter høje signaturtårn.

På arealet her på Augustenborg Landevej, hvor JF tidligere producerede landbrugsmaskiner, kommer nu et ca. 15.000 mstort byggevarehus. I baggrunden er BilligBlomsts bygningerne allerede skudt op. Foto: Kim Toft Jørgensen

Kontaktinformation:

Udvalgsformand Aase Nyegaard, tlf. 27 90 02 18, mail: any@sonderborg.dk
Næstformand Stefan Lydal, tlf. 27 90 37 18, mail: sly@sonderborg.dk
Plan- og myndighedschef Sille M. Dall, tlf. 27 90 54 59, mail: smar@sonderborg.dk

Sønderborg Kommune
Rådhustorvet 10