Efterår i vente med gys, is og nisser

Vores Sønderborg har været hurtig og holder sin del af den nye aftale med Sønderborg Kommune om en årlig handleplan for initiativer i Nordborg, Gråsten og Sønderborg. Børn og voksne kan se frem til at opleve isskulpturer, gys og nisser fra hele tre slotte.

Saml dele af Draculas bruds lig og væk hende til live igen. Eller tag på en ”gyselig” og uhyggelig shoppetur og find dele af zombier. Fascinerende isskulpturer er måske også et besøg værd? Eller hvad med julemysterier med nisser fra slottene i Gråsten, Nordborg og Sønderborg?
– Der er stof til virkeligt spændende shoppeture i efteråret, det må jeg sige. Jeg er glad for, at handelslivet så hurtigt har omsat vores samarbejdsaftale til en konkret plan for, hvad der skal ske i de tre byer her i efteråret og op til jul. Det lover godt for aktivitetsniveauet og det fortsatte samarbejde mellem handelslivet i vores tre største handelsbyer. Jeg håber, vores borgere vil handle lokalt og samtidig benytte lejligheden til at få nogle anderledes oplevelser, siger Stephan Kleinschmidt, formand for Udvalget for Kultur, Idræt, handel og Turisme i Sønderborg Kommune.
Udvalget har netop godkendt planen for initiativerne i efteråret og julen og frigav de 500.000 kr., som det koster at realisere den. Samarbejdsaftalen er en del af den nyorganisering af initiativer på områderne handel, turisme og kultur, som er indgået med henholdsvis Vores Sønderborg og Sønderborg Turistforening. En væsentligt mål for aftalen er, at flere erhvervsdrivende får mere ud af de events, der er undt omkring i kommunen.
– Lokale eventmagere har sat spændende fingeraftryk på planen, og der er ingen tvivl om, at både kunder og butikker får udbytte af at lokke med spændende oplevelser i efterårsferien. Vi har sikkert også mange sommerhusgæster i den uge, så oplægget fra Vores Sønderborg passer fint ind i Byrådets vision om at skabe oplevelser for alle og være med til at sikre et attraktivt handelsliv, siger næstformand i Udvalget for Kultur, Idræt, Handel og Turisme, Jesper Kock.
Efterårsferiens temaer bliver Draculas Brud i Nordborg, Zombiekonger og Sort Magi i Gråsten samt Frankensteins Brud i Sønderborg. Nordborg bliver som tidligere år ramme om en spændende isskulpturfestival, og endelig bliver alle tre handelsbyer fælles om temaet ”Kongelig jul 2021”. Men der udvikles et særligt julemystrium til hver by, hvor historiske figurer huserer i slottene i henholdsvis Nordborg, Gråsten og Sønderborg.

Kontaktinformation:
Udvalgsformand Stephan Kleinschmidt, tlf. 27 90 50 17, mail: skl@sonderborg.dk
Næstformand Jesper Kock, tlf. 27 90 02 09, mail: jko@sonderborg.dk
Direktør i Kultur og Erhverv, Nicolai Heidemann, tlf. 20 25 99 33, mail: nihm@sonderborg.dk

Sønderborg Kommune
Rådhustorvet 10