Aftale om infospots for turister forlænges

Det er en del af byrådets vision for 2018-2021 og Masterplanen for Turisme, at Sønderborg Kommune sammen med turistaktører, handelsdrivende og andre lokale kræfter bidrager til at styrke serviceoplevelsen i Sønderborg-området.

– Vi har fået god feedback på infospotsene, og jeg synes, at 100.000 søgninger er meget fint, når man tænker på, at Coronaen jo også har ramt turismen. De fleste erhvervsdrivende, som huser spotsene, fortæller, at brochurer, infoskærmene og den personlige betjening tilsammen udgør et godt tilbud, som de får god respons på. Nu sikrer vi 11 spots i foreløbig to år mere, og så må Destination Sønderjylland, som nu varetager turismeindsatsen i Sønderborg Kommune, evaluere løsningen i forhold til fremtiden, siger Stephan Kleinschmidt, formand for Udvalget for Kultur, Idræt, Handel og Turisme.

Da skærmene blev etableret i 2020 for en toårig projektperiode, kostede det ca. en halv mio. kr. for skærme, opsætning og startpakker i form af standere, facadeskilte, bannere, holdere til brochurer mm. Selve driften af standerne beløber sig dog kun til 45.000 kr. pr. år – dvs. 90.000 kr. i 2022 og 2023.

– Vi synes, skærmene har været et godt tiltag, og at antallet af klik bekræfter det. En stor fordel er jo, at skærmene de fleste steder er placeret dér, hvor folk i forvejen køber ind, og at skærmenes ”åbningstid” dermed også er lige så fleksibel som de butikker, de står i. Destination Sønderjylland driver i forvejen en række turistinfospot i kommunen, så det er naturligt, at de i forbindelse med vores nye aftale med dem overtager opgaven med den aktørdrevne turistservice, siger Jesper Kock, næstformand i Udvalget for Kultur, Idræt, Handel og Turisme.

FAKTA
De 11 aktørdrevne informationsspots, der fortsætter, er her: Benniksgaard Hotel i Rinkenæs, Den Kgl. Køkkenhave i Gråsten, Marina Fiskenæs i Gråsten, Dagli’Brugsen i Skovby, Sol og Strand i Augustenborg, SuperBrugsen i Broager og Høruphav, Universe i Nordborg, Visit Sønderborg og tre steder i Borgen, Sønderborg. Forvaltningen har fået bemyndigelse til at finde en ny aktør i Nordborg, hvor den hidtidige ikke har ønsket at forsætte.
Der var i 2020 ca. 100.000 interaktioner på skærmene. De tre infospots i Borgen er dem, der benyttes mest. Derefter følger standerne ved Marina Fiskenæs i Gråsten og på turistbureauet på gågaden i Sønderborg (Visit Sønderborg).
Der søges på dansk mest efter oplevelser, seværdigheder, overnatning og spisesteder. Det samme gælder de tyske søgninger, men her kommer også ”shopping” og ”specialbutikker” ind med høje søgetal. Søgninger på engelsk topper ud over de nævnte også på emner som fyrtårne og Universe.

Se den originale nyhed fra Sønderborg Kommune

Læs nyheder fra kommunerne

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Scroll til toppen