Silkeborg til ældreminister Thyra Frank: Hjælp os!

Torsdag 2. november 2017 besøgte ældreminister Thyra Frank det nye, topmoderne Marienlund Plejecenter i Silkeborg. Ministeren var inviteret til Silkeborg for at hjælpe med et problem: Hver gang medarbejderne på ældreområdet skal bøvle med teknologien til at dokumentere, går der tid fra de ældre.

Ældreminister Thyra Frank besøgte torsdag 2. november 2017 det nye, topmoderne Marienlund Plejecenter i Silkeborg, hvor al moderne velfærdsteknologi er skjult og indbygget, så boligerne ikke ligner hospitalsstuer, men er et hyggeligt hjem for den ældre.

Ministeren var inviteret til Silkeborg for at hjælpe med et problem, som mange kommuner slås med, og som kun har fået beskeden opmærksomhed hos politikere, offentlighed og medier. Hver gang medarbejderne på ældreområdet skal bøvle med teknologien til at dokumentere, går der tid fra de ældre, og det tager fokus væk fra den faglige kvalitet og den sammenhængende hjælp til de ældre.

Budskabet til ministeren var derfor:

• Kommunerne har de seneste 10 år fået markant flere svage og syge ældre…
• …og det stiller større krav til kommunernes dokumentation.
• Derfor skal dokumentationen være lettere og hurtigere for medarbejderne.
• Kommunerne har brug for
      o flere smartphones og tablets i ældreplejen,
      o større tekniske kompetencer hos medarbejderne,
      o færre sorte huller i internetdækningen, samt
      o offentlige systemer, der taler sammen,
         så de samme ting ikke skal indtastes flere gange.
• Det er her, kommunerne har brug for Thyra Franks og Folketingets hjælp.
• Kommunerne har stor glæde af ældremilliarden og værdighedsmilliarden, men der er lige så meget brug for en ’teknologimilliard’ for at gøre den nødvendige dokumentation lettere og hurtigere til gavn for de ældre.

Se mere om budskaberne

Silkeborg Kommune håber, at ministeren vil lytte til udfordringerne, og bringe ønskerne med tilbage til Regeringen og Folketinget.

Under besøget fik ældreminister Thyra Frank en orientering om en tryg og værdig ældrepleje og det gode hverdagsliv på et moderne plejecenter samt en drøftelse af dokumentationsbehovet som en forudsætning for et trygt og værdigt ældreliv – en dokumentation, som skal ske let og hurtigt hos og sammen med den ældre, så der ikke går tid fra den ældre.

Ministeren var inviteret af formanden for Silkeborg Kommunes Ældre- og Handicapudvalg Hans Jørgen Hørning, Silkeborg Kommunes ledelse og de faglige organisationer bag partnerskabssamarbejdet på sundheds- og omsorgsområdet.