Ny guide til fynske sportstilbud for børn og voksne med særlige behov og handicap

Flere end 20.000 borgerne på Fyn og øerne har et særligt behov eller handicap, men der er desværre mindre end én ud af 10, som er aktiv i en idrætsforening. Det tal vil By- og Kulturforvaltningen i Odense gerne øge, og derfor har forvaltningen sammen med IFEL Specialsport kortlagt hvilke sportsmuligheder, der er på Fyn, hvis man ikke lige passer ind på de almindelige foreningshold.

Resultatet er blevet Specialsport Guiden, hvor 37 forskellige foreninger på Fyn og øerne er med. Der er i alt 25 forskellige sportsgrene og aktiviteter at vælge imellem, og i guiden finder borgere og pårørende oplysninger om aktiviteten, sværhedsgrad og kontaktinformationer med mere.

– Foreningslivet er noget af det mest værdifulde, vi har i Danmark, og det skal være tilgængeligt for alle. Derfor var vi også klar, da IFEL Specialsport henvendte sig om et samarbejde, og vi foreslog, at guiden skulle dække hele Fyn. Øen er ikke større end, at det er muligt at benytte tilbud i nærliggende byer, men jeg håber på, at flere foreninger vil udvide deres tilbud i de kommende år, så endnu flere får let adgang til sport og samvær, siger by- og kulturrådmand Jane Jegind (V).

Noget for alle

Specialsport Guiden rummer tilbud til de fleste børn, unge og voksne med særlige behov. Det gælder  for mennesker med autismespektrumforstyrrelser, med udviklingshæmning, mennesker som har syns- eller hørehandicap eller som sidder i kørestol. Langt de fleste af holdene er åbne for alle, der har behov for lidt ekstra hensyn. For eksempel mindre hold, lidt flere trænere eller simpelthen plads til at skille sig ud.

Interesserede kan finde guiden på Fritidsportalen og hos IFEL Specialsport. Til august kommer også en fysisk udgave, som bliver omdelt til alle større specialskoler og institutioner på Fyn og øerne, hvor børn eller voksne med særlige behov selv kan bladre rundt og blive inspireret af alle de mange tilbud om sport.

Hos IFEL Specialsport glæder Trine Ravn sig over resultatet.

– Vi er en frivillig forening, som har til formål at finde nye veje til foreningslivet for mennesker med særlige behov og handicap. Det er drømmen, at special sport bliver tilgængelig for alle – uanset hvor i Danmark, man bor. Vi rådgiver familier og kommuner, hjælper foreninger med opstart af hold og meget mere. Vi er altid parat, hvis der er nogle, som mangler en hånd til at komme i gang.

Foreningen er ved at etablere lokalafdelinger i hele landet, og de søger i øjeblikket efter frivillige, som vil stå i spidsen for en afdeling på Fyn. Interesserede kan læse mere på IFEL Specialsports hjemmeside.

Se den originale nyhed fra Odense Kommune