Nødpasning: Odense klar med nødpasning til 400 børn i dagtilbud og skoler (opdateret kl. 16.49)

Forældre til omkring 6000 indskolingsbørn og 9000 børn i byens dagtilbud blev torsdag bedt om at melde deres behov for pasning ind. Fredag morgen kunne Børn- og Ungeforvaltningen konstatere, at forældre har taget myndighedernes anbefalinger alvorligt. Kun 400 børn har bedt om nødpasning.

6 skoler holder åbent for nødpasning

I Odense Kommune er det ikke nødvendigt at holde alle skoler åbne, da det fredag kun er 192 elever, der har brug for nødpasning. Derfor vil nødpasningen være begrænset til at foregå på seks skoler fordelt over hele byen. Skolerne er valgt ud fra deres geografiske placering og fysiske rammer, og der er valgt to skoler ud for hver skoleregion.

Se listen over skolerne her

17 børnehuse og dagplejen holder åbent

For børn i kommunale og selvejende vuggestuer og børnehaver foregår nødpasningen i et af institutionsområdets børnehuse – på samme måde som ved fællespasning på ferielukkedage.

Der vil være ca. 1 børnehus åbent i hvert af de 17 institutionsområder, der er i Odense Kommune. Hvis dit barn er tilmeldt nødpasning, bliver du kontaktet direkte om hvilket børnehus, I skal møde op i og hvordan, det vil foregå.

Nødpasning i dagplejen foregår som udgangspunkt hos en eller flere dagplejere i de legestuegrupper, som forældrene tilhører. Der er ikke nødpasning i gæstedagplejelokaler eller børnehuse. Hvis dit barn er tilmeldt nødpasning i dagplejen, vil du blive kontaktet om, hvor og hvordan, det kommer til at foregå.

Se listen over børnehuse og pasning i dagpleje her.

Hvem gælder nødpasning for?

Nødpasning gælder for 0-9-årige børn, hvis forældre varetager kritiske funktioner i det offentlige, eller som er ansat i en privat virksomhed, der ikke har hjemsendt medarbejderne. Forældrene skal have afsøgt andre pasningsmuligheder. Børn og unge, der har særlige pædagogiske eller behandlingsmæssige behov, har også ret til nødpasning. På specialområdet tilbydes nødpasning til alle børn uanset alder, men stadig ud fra ovenstående kriterier og med anbefalingen om, at man holder sit barn hjemme, hvis man har mulighed for det.

Læse om nødberedskabet for børn og unge her.

Se den originale nyhed fra Odense Kommune