Der skal skabes bedre balance mellem det grå og det grønne i byerne

Odense Rådhus er rammen om konferencen “Beton, biler og bynatur, hvor politikere og byplanlæggere fra kommuner i Region Syddanmark samles for at tale om, hvordan byerne får flere og bedre grønne områder.

– Vi er glade for, at Odense Kommune i samarbejde med Green Cities vil være med til at sætte fokus på behovet for at skabe en bedre balance mellem det grå og det grønne i byerne, siger Henning Roed, formand, Danske Planteskoler og projektejer af EU projektet Green Cities for a Sustainable Europe.

– Mere natur og grønne områder i byerne er nemlig en væsentlig del af løsningen på mange af vores nuværende og fremtidige udfordringer i forhold til klima og livsstil.

En grøn norm for bynatur Konferencen tager afsæt i et oplæg til Grøn Norm, som Green Cities udgav i foråret. Normen præsenterer en række metoder og værktøjer til, hvordan kommunerne kan skabe mere og bedre bynatur.

I Odense glæder bogmester Peter Rahbæk Juel (S) sig til at tage imod konferencens deltagere.

– Alle byer bør se på, hvordan man kan skabe en bedre og mere bæredygtig balance i vores bymiljøer. Vi kan for eksempel tænke det grønne ind på nye måder i tætte bykerner, vi kan transportere os mere bæredygtigt, og vi kan etablere klimaløsninger, som samtidig gør byrummene mere attraktive. I Odense vil vi være en storby med omtanke, og vi er i fuld gang. Jeg glæder mig til både at inspirere og blive inspireret på konferencen,” siger Peter Rahbæk Juel.

Hos By- og Kulturforvaltningen har rådmand Jane Jegind (V) også forventninger til “Beton, biler og bynatur”.

– I Odense har vi vores Handleplan for Danmarks Grønneste Storby, som rummer en mængde små og store initiativer. Det er en værktøjskasse, vi kan dykke ned i, og den rummer bestemt værktøjer, som andre gerne må låne eller lade sig inspirere af. På samme vis forventer jeg også, at vi kan lære noget af de andre deltagere, så jeg ser frem til en spændende konference, siger Jane Jegind (V).

Pressen er velkommen til at deltage i konferencen.

Se den originale nyhed fra Odense Kommune