Nye analyser: Infrastruktur til Lynetteholm kan afhjælpe stigende trængsel i hele København

Forundersøgelser af mulighederne for at betjene Lynetteholm med metro og en Østlig Ringvej er i dag offentliggjort.

Transport- og Boligministeriet og Københavns Kommune har i dag offentliggjort forundersøgelser af mulighederne for at betjene Lynetteholm med metro og en Østlig Ringvej.

Med de nye undersøgelser tages endnu et skridt hen imod den nye københavnske bydel Lynetteholm, der med grønne områder og kystlinje vil rejse sig i Øresund mellem Nordhavn og Refshaleøen frem mod 2070. Den nye bæredygtige bydel vil med sin placering være med til at sikre byen mod oversvømmelser og stormfloder.

Med et areal på 2,8 kvadratkilometer vil Lynetteholm samtidig skabe mulighed for et byudviklingsprojekt med plads til boliger til 35.000 københavnere og lige så mange arbejdspladser. På den måde kan man få mulighed for at skabe plads til flere københavnere, uden at boligpriserne stiger mod himlen.

Effektiv infrastruktur er afgørende for udviklingen af Lynetteholm, så man kan komme til og fra den nye bydel, og som samtidig kan være med til at lede det stigende trafikpres uden om Københavns centrum og afhjælpe bilkøer i Indre By. De nye forundersøgelser kortlægger økonomi og effekt af tre forskellige forslag til metrobetjening og ni bud på linjeføring af en Østlig Ringvej fra Nordhavn til Amagermotorvejen eller Øresundsmotorvejen ved lufthavnen.

”Med Lynetteholm vil man få en effektiv stormflodssikring af København fra nord og dermed en tryghed for byens borgere, som i de kommende årtier efter alt at dømme vil opleve mere ekstremt vejr. Østlig Ringvej og en ny metro kan betjene Lynetteholm og andre byudviklingsområder, men vil i høj grad også skabe ny mobilitet og værdi for resten af hovedstaden. En Østlig Ringvej vil også aflaste mange centrale veje i København og samtidig forbedre adgangen til Københavns Lufthavn og Øresundsforbindelsen. En smart løsning kan være at bygge elementerne til en sænketunnel på fabrikken i Rødby, når Femernforbindelsen er anlagt,” siger transportminister Benny Engelbrecht.

Regeringen betragter erhvervs- og byudviklingen i Hovedstadsområdet i en helhed. Det betyder, at regeringen også ser nærmere på andre nødvendige erhvervs- og byudviklingsprojekter i Hovedstadsområdet.

For overborgmester Frank Jensen (S) vejer fremtidssikringen af byen og hensyn til københavnerne tungt:

”Vi skal både have bilerne ledt væk fra de områder af byen, hvor københavnerne bor, og styrket den grønne kollektive trafik med mere metro. Det er samtidig vigtigt for mig, at en Østlig Ringvej bliver ledt uden om Amager Fælled og ned langs kysten mod Øresund – og gerne som en sænketunnel. Det vil ikke bare være den billigste løsning, men også det mest skånsomme for både naturen og beboerne på Amager, som vil få mindre støj og gravearbejde”, siger Frank Jensen (S).

Forundersøgelsen af Østlig Ringvej kortlægger i alt ni forslag til forskellige linjeføringer af vejen, som vil kunne give en tidsbesparelse på op til på 2,5 mio. timer om året i trafikken i hovedstadsområdet. Forundersøgelsen af metro til Lynetteholm behandler tre forskellige forslag på baggrund af blandt andet økonomi, passagergrundlag, kapacitet og rejsetidsgevinster – herunder mulighederne for at kombinere en metrolinje til Lynetteholm med områder som fx Indre Nørrebro og Rigshospitalet.

Den nye infrastruktur skal delvist finansieres af udvikling og grundsalg på Lynetteholm, som man kender det fra bl.a. Nordhavn og Ørestad. Byudvikling og grundsalg forventes at generere indtægter i størrelsesordenen 17 til 23 mia. kroner.

Forundersøgelserne skal danne baggrund for Statens og Københavns Kommunes videre arbejde med Lynetteholm.

For mere information

• Transportminister Benny Engelbrecht (S) via pressechef Martin Hein, 4185 1483
  • Overborgmester Frank Jensen (S) via pressechef Rikke Egelund, 3147 9497

For uddybende information om forundersøgelserne, se vedlagte faktaark.

Forundersøgelserne kan findes på www.kk.dk/lynetteholm

Se den originale nyhed fra Københavns Kommune