Familierådgivning på telefon håndterer konflikter og manglende struktur under corona

Da hele landet lukkede ned i marts, åbnede Borgercenter Børn og Unge for familierådgivning på telefonen.

Den første måned handlende opkaldene mest om konflikter i familien og manglende struktur. Efter genåbning af dagtilbud og skole for de yngste klasser, har familierne nu behov for rådgivning om, hvordan børnene kommer godt afsted og uenigheder om, hvordan man skal tackle den nye hverdag.

I alt har 31 medarbejdere fra de fem enheder i Borgercenter Børn og Unge har dækket vagterne på familierådgivningen, der har haft åbent fra kl. 10 – 21 alle dage, også i weekender og helligdage. Medarbejderne har logget på rådgivningslinjen via en app og har derfor arbejdet hjemmefra. 

Der har været tre på linjen ad gangen i vagter af 5,5 timer. I alt har familierådgivningen modtaget omkring 140 opkald, hvilket svarer til ca. 5 om dagen. 

”Telefonlinjen har fungeret rigtigt godt. Vi har talt med mange borgere, som ikke ellers har kontakt med os, men som helt forståeligt har været pressede af at være så meget sammen. Det understreger, at familierne har været under pres og har haft behov for vejledning og rådgivning”, siger Henrik Gorm, der er afdelingsleder på Borgercenter Børn og Unge Amager og som har koordineret indsatsen. 

Familier har ringet med behov for råd og vejledning ift. spørgsmål som fx:  

  • Hvordan kan vi bedst organisere en hverdag med hjemmeskole og struktur? 
  • Hvordan kan familien give hinanden pauser?
  • Hvordan klarer vi konflikter og svære samtaler i familien?
  • Hvordan håndterer vi en situation, som lige nu er på vej i stor konflikt?
  • Hvordan taler jeg med mit barn om corona-virus og god adfærd under epidemien?

Information om telefonrådgivning er blevet delt på bl.a. skolernes AULA, på kk.dk og via andre kanaler i Børne- og Ungdomsforvaltningen. Det betyder, mener Henrik Gorm, at budskabet er kommet bredt ud. 

”Vi har fået meget positiv feedback fra de mennesker, som vi har været i kontakt med. Og fordi folk har set information omkring linjen på fx AULA eller fået informationen fra en pædagog i børnehaven, så antager jeg, at det har været lettere at ringe til os end under mere normale omstændigheder. Vi har også talt med borgere, som vi kender i forvejen og som også er pressede af mere tid med familien”, siger han. 

Vi forsætter frem til 10. maj

Telefonlinjen har været bemandet af forskellige medarbejdergrupper, nemlig psykologer, skole- og daginstitutionsrådgivere, familierådgivere og socialrådgivere. Nogle borgere har haft en enkelt samtale, mens der har været behov for at følge op på andre. Rådgiverne har også kunnet henvise til andre tilbud i forvaltningen. 

”Lige nu er der et behov for linjen, da der stadig kan være konflikter i hjemmene omkring fx håndtering af genåbningen. Så vi holder åbent indtil d. 10. maj. Derefter må vi tage stilling til, om vi skal fortætte i et eller andet set-up, der fortsat giver mening”, siger Henrik Gorm. 

Se den originale nyhed fra Københavns Kommune

Læs nyheder fra kommunerne

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen