Greve Kommune sætter ind mod stigende ledighed

Under coronakrisen er mange desværre blevet ledige i Greve Kommune. De har nu brug for en hjælpende hånd.

Greve Kommune sætter ind mod stigende ledighed

Byrådet i Greve har bevilget over en million kroner til at få ledige borgere tilbage i job.

Antallet af ledige Greveborgere er steget markant som følge af coronakrisen. Helt præcist er der lige nu 339 flere ledige, end der var før nedlukningen af samfundet. Antallet er en stigning på hele 37,9 procent, og det får nu politikerne i Greve til at afsætte ekstra ressourcer til at hjælpe de ledige.

En hjælpende hånd
”Der er mange borgere, som mistede jobbet, da samfundet lukkede ned. De skal selvfølgelig have en hjælpende hånd, så de hurtigst muligt kan komme tilbage på arbejdsmarkedet og forsørge sig selv”, siger formand for Integrations-, Beskæftigelses- og Ungdomsudvalget, Morten Dahlin.

Hjælp til at skifte branche
Politikerne besluttede ved sidste byrådsmøde, at der skal bevilges 625.000 kroner til at ansætte tre personer resten af året til at hjælpe de mange nye ledige. Dertil skal der bruges 500.000 til særlige forløb for ledige, som for eksempel skal skifte branche. Desuden vil der være et specifikt fokus på de selvstændige, som har været nødt til at lukke deres virksomheder.

Den stigende ledighed har medført ekstra kommunale udgifter på over tre millioner kroner om måneden til blandt andet arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge samt kontant- og uddannelseshjælp.

Se den originale nyhed fra Greve Kommune