Udvalg er optimistiske efter bundplacering | Nyheder

To gange om året opgør og sammenligner Beskæftigelsesministeriet de danske kommuners beskæftigelsesindsats i en såkaldt benchmark. I den seneste benchmark fra november er Fredericia Kommune placeret på en 94. plads. Det er en tilbagegang siden sidste år på samme tid, hvor kommunen lå på en 88. plads.

”Vi vil måles på vores resultater – resultater som de ledige og virksomhederne kan mærke på den korte bane, men også på langsigtede løsninger, som ændrer Fredericias sociale profil og placering i årene fremover. Alt det vi har gjort indtil nu og det vi gør fremover har en positiv effekt på vores resultater. Vi kan se at mere kontakt og dialog med de ledige skaber mere flow og progression. Bl.a. viser den seneste opgørelse over samtaleindsatsen, at Fredericia er den kommune, der har løftet sig mest af alle landets kommuner”, siger Peder Tind, formand for Social- og Beskæftigelsesudvalget.

Jobcentret har øget deres kontakt til både de ledige og virksomhederne i Fredericia, og der er sket en positiv udvikling – også på trods af ledighed i forbindelse med corona.

”Når vi kun ser på tallene, er der på flere områder sket en rigtig positiv udvikling. Bl.a. kan vi se, at der i 2017 var 500 ledige unge og der siden har været et markant fald til 373 ledige unge i august 2019. I maj måned, da det så værst ud var tallet helt oppe på 477, og nu et lille halvt år efter er vi nede på 357 – altså længere nede end sidste år før corona. Det er positivt, og det siger noget om den indsats og arbejde, der bliver lagt i jobcentret”, siger Peder Tind.
 
Udviklingen i ledigheden på dagpenge, kontakthjælp og blandt ledige fleksjobbere viser samme billede og de samme positive tendenser. Samlet set havde Fredericia Kommune 21 flere fuldtidspersoner i job i september end i januar 2020.

”På den korte bane har vi arbejdet på at kompetenceudvikle alle medarbejdere i jobcentret, så de ledige mærker, at de bliver hørt og set, og der er fokus på at få dem i beskæftigelse og uddannelse. Det kan vi, på baggrund af feedback fra både ledige og virksomhederne, høre har givet en god effekt. Samtidigt har vi fokus på den digital jobformidling, Det vil sige, at vi også formidler job til ledige via webinar og digitale platforme. Vi venter ikke på, at corona går over, vi udvikler løsninger”, siger John Nyborg, næstformand i Social- og Beskæftigelsesudvalget.

Jobcentret har fokus på at forbedre resultaterne ved bl.a. at organisere og strukturere opgaveløsningen ud fra, hvad der giver mening i forhold til de ledige og virksomhederne.

”På den lange bane, arbejder vi på, at flere kommer i beskæftigelse og uddannelse, og her falder ledigheden under landsgennemsnittet. Flere bliver uddannet og opkvalificeret til fremtiden arbejdsmarked, og dermed får vi flere ud i fællesskaber, så vi også forebygger ensomhed, isolation og psykisk sygdom”, siger Inger Nielsen, medlem af Social- og Beskæftigelsesudvalget.

”Sidst men ikke mindst, så er det vigtigt, at værdien af jobcenterets indsats kan mærkes hos den enkelte borger i Fredericia Kommune. Her kan vi også se positiv udvikling i bl.a. antal klager, der bliver omgjorte i Ankestyrelsen. Antal klager eller omgjorte sager kan ikke stå alene, men det siger noget om, at vi arbejder på at gøre vores bedste”, slutter Peder Tind.  

Ingen af kommunerne forventes at komme i skærpet tilsyn i 2021, som følge af corona-situationen, hvorfor benchmarkanalysen ifølge Beskæftigelsesministeriet skal bruges som et hjælpeværkstøj.

Fakta
Placeringen som nummer 94 i november 2020 opstår på baggrund af tal fra beskæftigelsesindsatsen i andet halvår 2019 og første halvår af 2020.

Se den originale nyhed fra Fredericia Kommune

Læs nyheder fra kommunerne

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top