NemID bliver til MitID | Nyheder

Kravene til sikkerhed på it-området har ændret sig meget, siden NemID blev lanceret i 2010. Der er derfor skærpede krav til sikkerheden i det kommende MitID. I praksis betyder det at brugernes identitet skal bekræftes ud fra nye regler. For nogle borgere vil de skærpede krav få betydning for overgangen til MitID. Der er nemlig behov for, at de ID-oplysninger, som er knyttet til deres NemID, opdateres, før de kan få MitID.

Det anslås, at mellem 7000 og 9000 fredericianere får behov for at få hjælp til at få deres identitet bekræftet i forbindelse med skiftet fra NemID til MitID. Det betyder, at der i gennemsnit vil være mellem 30 – 60 flere ekspeditioner dagligt i Borgerservicecentret. Derfor udvider Borgerservicecentret åbningstiden fra den 6. oktober og indtil nytår 2021 fra kl. 8.15 – 10.00 for at kunne klare de mange flere ekspeditioner med NemID.

”Vi forventer, at rigtig mange får brug for at få deres ID-oplysninger opdateret, men mit vigtigste budskab er: Ro på, der er god tid. NemID og NemID nøgleappen virker stadig fuldstændig, som de plejer indtil 30. juni 2022. Så der er god tid til at få identiteten bekræftet”, fortæller leder af Borgerservicecentret, Stephan Klavsen.

Hvad sker der den 6. oktober?
Har du et NemID, vil du i dagene efter den 6. oktober 2021 modtage et brev fra Digitaliseringsstyrelsen. Brevet vil informere dig om processen med at skifte fra NemID til MitID.

Hvad skal du gøre, når du får brevet?
Når du modtager brevet fra Digitaliseringsstyrelsen, skal du ikke umiddelbart gøre noget. Hvis du har nøgle app, kan du her opdatere dine egne oplysninger med et gyldigt dansk pas udstedt efter 2012. Det vil gøre overførslen fra NemID til MitID letter, og som vil ske på et senere tidspunkt.

Har du ikke nøgleappen fra NemID men i stedet nøglekort, så skal du vente med at gøre noget, indtil du har modtaget et brev fra din bank. Herefter kan du booke en tid i Borgerservicecentret og få din identitet bekræftet her.

Når det er din tur til at få MitID, vil du modtage en besked fra din bank. Beskeden får du enten i din net/mobilbank eller i digital post. Har du ikke Digital Post, vil du modtage et brev.

Har du brug for hjælp til at få bekræftet din identitet?
Skal du have din identitet bekræftet i Borgerservicecentret, så skal du bestille en tid på www.fredericia.dk, eller via kommunens Kontaktcenter på telefon 7210 7000, inden du kommer. Du skal forvente, at der kan være et pres på ledige tider i Borgerservicecentret, da mange vil få brug for hjælp.

Der er hjælp at hente flere steder
Har du svært ved at finde ud af teknikken i forbindelse med at opdatere ID-oplysningerne i nøgleappen fra NemID eller få MitID, når du hører fra din bank, så kan du også få hjælp hos Ældre Sagen i Fredericia, som har åben datastue hver onsdag i tidsrummet 10-12 i Seniorhuset (I.P. Schmidt Gaard). Hvis du ikke er i stand til at møde op tilbyder Ældre Sagen hjemmebesøg. Ring på 53632923 eller send en mail til maj@terphansen.dk

Se den originale nyhed fra Fredericia Kommune

Læs nyheder fra kommunerne

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top