Unge opfindere fra Silkeborg vinder DM i digitale skills

Unge opfindere fra Silkeborg vinder DM i digitale skills

Opfindsomme elever fra Trekløverskolen i Kjellerup vinder danmarksmesterskaberne i digitale skills med spændende it-projekt.

Opfindsomme elever fra Trekløverskolen i Kjellerup og Virklund Skole deltog 7. marts 2018 i CRAFT – DM i digitale skills 2018. Firkløveren fra 8f i Kjellerup, bestående af Trine Walmar, Magnus Lau, Sara Petrovic og Tobias Hansen, tog DM-sejren hjem med deres nytænkende it-projekt NEXO. 

”Det var ret overvældende at vinde, Vi havde kun joket med det”, fortæller Trine og Sara om oplevelsen.

 

Fuglehuse med moderne teknologi

Idéen til NEXO udsprang fra en case, som Virklund Sport stillede eleverne. De ville have deres bud på, hvordan man kan få mere bevægelse i grundskolens ældste klasser.

NEXO består af to fysiske fuglehuse, der kan hænge i lokalområdet – men før de kan tages i brug, skal der moderne teknologi i spil. Når man scanner det ene hus med sin mobil, popper der en hjemmeside op på telefonen, der fx fortæller noget om den fauna, man står i, eller om området generelt. Det andet hus aktiveres ved hjælp af et nøglekort. Når huset scannes, bliver der åbnet et rum i huset, der fx kan indeholde legeredskaber til en øvelse.
Der sendes et link til mobilen, som fører videre til en hjemmeside, der stiller en opgave. 

NEXO er tænkt som værende en del af Trekløverskolens nye udemiljø i Dalen bag skolen og som en integreret del af det nye byparkmiljø ”Skovbakken” i Kjellerup.

– Da vi fik opgaven af Virklund Sport, tænkte vi, at vi ville bruge Dalen. Den bliver nemlig ikke brugt så meget. Ved idegenerering, nåede vi frem til, at vi ville lave et GPS-løb. Og den tanke udviklede sig, da vi fik kendskab til RFID-kort”, uddyber Trine.

Et RFID-kort er en form for nøgle, der kan programmeres til fx at sende et link eller til at låse noget op.

Teknologiforståelse i skolen

Arbejdet med teknologiforståelse er en integreret del af undervisningen på Trekløverskolen fortæller Karen Gubi Duelund, som er pædagogisk leder.

– Når vi som skole er optaget af at arbejde med Fablab og teknologi er det med en tanke om at forberede eleverne med nogle kompetencer til at kunne forstå og agere i en verden, der udvikler sig på alle fronter. En udvikling, som vil have en indflydelse på det liv og det arbejdsmarked, som eleverne vil møde, når de engang er færdige med folkeskolen.

– Gennem arbejdet med teknologiforståelse lærer eleverne at tænke kritisk, at samarbejde og at blive i stand til at finde løsninger på konkrete problemstillinger, det som vi kalder “designtænkning”, uddyber Karen Gubi Duelund. 

Kulminationen på årets ToolCamp

Deltagelsen i CRAFT er kulminationen på årets ToolCamp Silkeborg-undervisningsforløb.

Alle kommunens folkeskoler var inviteret til at deltage i innovations- og designforløbet i efteråret 2017. Forløbet blev afsluttet med en stor ToolCamp-dag på Campus Bindslevs Plads, hvor de udvalgte grupper fra de enkelte skoler kom og præsenterede deres projekter for en stor fagjury bestående af lærere, skoleledere, FabLab-undervisere, virksomhedsrepræsentanter, konsulenter m.v.

Som vinderne af årets ToolCamp skulle de to grupper fra Trekløverskolen og Virklund Skole repræsentere Silkeborg Kommune på årets CRAFT.

Se video fra ToolCamp Silkeborg 2017

Se den originale nyhed fra Silkeborg Kommune

Læs nyheder fra kommunerne

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen