Tak fordi du passer på naturen, giver plads til andre og rydder op efter dig selv

Danmarks Outdoor Hovedstad er mere populær end nogensinde, og der bliver stadig passet rigtig godt på naturen. Derfor sender Silkeborg Kommune og Naturstyrelsen nu stor ros til både garvede outdoorentusiaster og nye brugere i naturen.

Med det sidste års nedlukning har tusindvis (gen)fundet glæden ved naturen, og sjældent har der været så meget trafik på skovstierne, MTB-sporene, badebroerne og generel aktivitet blandt de mange muligheder, vi har i Danmarks Outdoor Hovedstad.

“Vi har set en meget stor stigning i antallet af borgere i naturen, og heldigvis er der stadigvæk god plads til alle derude i foråret, så længe vi spreder os og opsøger de mindre kendte naturperler. Naturen er ikke ved at være fyldt op, men de mange brugere kræver selvfølgelig omtanke. Derfor er vi også glade for at se, hvor mange, der fortsat passer rigtig godt på naturen,” lyder det fra Søren Hald, skovrider hos Naturstyrelsen.

Natur nok til alle
På trods af den markant øgede brug af naturen, er der stadig plads til flere. Naturen er robust og kan holde til de mange ekstra besøgende, så længe vi følger nogle simple regler.

“Vi kigger ind i et forår med endnu flere naturbrugere. Når vi passer godt på naturen og overholder de simple regler, vi har, kan naturen også sagtens holde til den øgede aktivitet. Vi skal blive ved med at rydde op efter os selv, smide affaldet i skraldespanden, holde hunden i snor, undlade at cykle på uautoriserede spor og i det hele taget vise hensyn og holde afstand til både dyr og mennesker,” siger Søren Hald.

Med forårsvejret kommer flere mennesker ud, og der er en generel stigning i efterspøglen på udflugter og oplevelser. I naturen er der plads til at holde afstand, hvis vi spreder os og opsøger de mindre besøgte steder. Så hvis du alligevel føler, der er lidt for meget trafik på de mest populære steder, kan du nu finde inspiration til alternative ruter på detskerisilkeborg.dk, udinaturen.dk og Naturstyrelsens digitale guider.

“Vi har så meget fantastisk natur i Søhøjlandet. Og hvis man kigger bare lidt udover de mest kendte ruter, kan man endda færdes mere eller mindre uforstyrret i både skov og varierende landskab,” fortæller John Bøgelund, kultur- og borgerservicechef i Silkeborg Kommune.

Nye brugere og nye aktiviteter
De mange borgere i naturen er en blanding af nye og garvede brugere. Undersøgelser viser, at hver fjerde har besøgt et naturområde, de ikke har besøgt før, og vi generelt har opholdt os mere i naturen sidste år.

Selvom trafikken på MTB-sporerne også er øget, er det ikke kun de klassiske sportsgrene som løb og cykling, der er er blevet mere populære. Mange flere har snøret vandrestøvlerne, pakket rygsækkene og begivet sig ud på de længere vandreture i naturen. Badebroerne ved søbadene har heller aldrig været så besøgt i vinterhalvåret, som de har været i år, hvor alle aldersgrupper har testet egen overtalelseskraft med en iskold dukkert.

“Det er fantastisk at se, hvor mange, der nyder de mange forskellige aktivitetsmuligheder, vi har. Det sidste år har for alvor understreget, hvor stærkt fællesskabet er i og omkring Danmarks Outdoor Hovedstad,” siger John Bøgelund.