DreamBoxen blev opfundet af unge silkeborgensere og har været en stor succes i forbindelse med to byrådsvalg i Silkeborg. Nu er konceptet eksporteret til Sarpsborg Kommune i Norge.
Hvordan engagerer man unge til større deltagelse ved byrådsvalget? Sådan spurgte man sig selv i Silkeborg Kommune i 2013. Et rigtig godt svar kom fra en gruppe unge silkeborgensere. Svaret var, at man måtte skabe rammerne for, at de unge let og uhindret kunne fortælle hinanden og politikerne om, hvad de drømmer om for deres kommune.
DreamBoxen er på fornem vis kommet til at udgøre de rammer.
DreamBoxen
Boksen ligner en forstørret fotoautomat. Indeni boksen er der en bænk, og sætter man sig på den, har man en touchskærm lige foran sit ansigt. På skærmen guides brugerne til at optage små videoer, hvor de kan fortælle om deres holdninger eller drømme for fremtiden i den kommune, de bor. De små videoer lægges på YouTube og afspilles på de skærme, som er monteret på boksens ydrevægge. På den måde får de unge foræret en platform, hvor de kan dele politiske tanker, drømme og holdninger.
Ideen er så god, at den har været brugt i en række sammenhænge i Danmark, og nu er den også blevet eksporteret til Norge.
DreamBoxen på Danmarksturné
Ideen til DreamBoxen blev født i 2013 på en workshop i Ungdomskulturhuset i Silkeborg. Fire dage efter havde unge fra Silkeborg Produktionsskole forvandlet ideen til virkelighed. DreamBoxen blev en uomtvistelig succes ved byrådsvalget i 2013, hvor stemmeprocenten blandt unge steg markant.
Boksen har sidenhen været på Danmarksturné. I forbindelse med 100-året for Asger Jorns fødsel i 2014 blev boksen omdannet til en fortælleboks under navnet ”på fornavn med Jorn”. Målet var, at videoboksen skulle indfange personlige historier om Asger Jorn. Denne gang var målgruppen ikke kun unge – tvært imod. Turnéen begyndte på Remstruplund Plejecenter og Daghjem, hvor Asger Jorns bror i sin tid boede, den fortsatte rundt på Silkeborg Bibliotekerne for til sidst at ende i Bruuns Galleri i Aarhus.
I 2017 havde Kommunernes Landsforening DreamBoxen med på Folkemødet på Bornholm. Her blev forbipasserende inviteret til at fortælle om, hvorfor de stemmer, og hvorfor det er vigtigt at stemme.
Drømmeboksen i Sarpsborg
Efter endnu en succesfuld kampagne i Silkeborg ved byrådsvalget i 2017 er konceptet nu eksporteret til Sarpsborg Kommune i Norge. Her ønsker man også at give sine borgere en anderledes, indbydende og effektiv kanal, som de kan ytre deres holdninger igennem. DreamBoxen er blevet omdøbt til Drømmeboksen og står i første omgang i et af byens indkøbscentre.
Fakta:
- Via boksens skærm inviteres man til at svare på et eller flere spørgsmål.
Det kunne fx være:
– Hvad drømmer du om for Silkeborg?
– Hvis du bliver borgmester, hvad er så det første, du vil gøre?
– Hvorfor stemmer du?
– Hvorfor er det vigtigt at stemme?
- Videoerne har en maksimal længde på 30 sek.
- I 2013 blev der optaget 154 videoer i løbet af en to uger lang ValgTour i Silkeborg.
- I 2013 stemte 25% flere unge under 30 år til kommunalvalget i Silkeborg i forhold til forrige valg i 2009.
- DreamBoxen er eksporteret til den norske kommune Sarpsborg, som har ca. 55.000 indbyggere.