Østjylland satser på norske og tyske turister

Østjylland satser på norske og tyske turister

Østjylland har oplevet en markant vækst i norske gæsters overnatninger på 5% i første halvår 2018. Business Region Aarhus indfrier dermed sit vækstmål.

De 12 kommuners fælles markedsføring af Østjylland i Norge er opskriften på succesen. Markedsføringsindsatsen i Norge forlænges i tre år, ligesom indsatsen udvides til også at omfatte det tyske marked, baseret på de gode erfaringer. Målet er, at antallet af årlige norske og tyske overnatninger hver især er steget 10% ved udgangen af 2021. 

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af overnattende norske turister er steget markant med 3.707, svarende til 5%, sammenlignet med samme halvår sidste år. På landsplan er antallet af overnattende norske turister faldet i samme periode.

– Når vi markedsfører Østjylland samlet i udlandet, fremstår vi stærkere og med en bredere vifte af tilbud om oplevelser til turisterne, samtidig med at vi professionaliserer markedsføringen; det tiltrækker flere turister og skaber øget vækst i hele Østjylland. Overnatninger er lig med jobs – og det er ikke kun inden for turismeerhvervene. Turisternes forbrug skaber værditilvækst bredt i vores samfund, siger Silkeborgs borgmester Steen Vindum, medlem af Business Region Aarhus’ politiske styregruppe.

Størst mulig effekt af offentlige midler

Selvom det går rigtigt godt med turismen i Østjylland, er den internationale konkurrence hård. Det er vigtigt at blive ved med at udvikle stærkere og endnu mere attraktive destinationer med et bredt udbud af overnatnings- og servicefaciliteter samt gode oplevelses- og aktivitetsmuligheder.

Samtidig er koordinationen af den internationale markedsføring afgørende for, at der opnås størst muligt effekt af de offentlige midler.

– Når vi arbejder sammen på tværs, bliver der sammenhæng i den offentlige turismefremmeindsats, ligesom vi undgår overlappende tiltag, siger Steen Vindum.

Synergi med nationalt turismefremstød

– Vi vil nu udnytte de positive erfaringer til at tiltrække endnu flere turister. Derfor forlænges indsatsen i tre år på det norske marked, ligesom vi udruller den fælles markedsføring også på det tyske marked, som allerede er i markant vækst; en vækst, der blandet andet skyldes, at der fra den danske stats side har været afsat ekstra midler til at markedsføre Danmark i Tyskland, ligesom den tyske økonomi er stærkere. Den bølge skal vi rulle med på og profitere af i Østjylland, siger Steen Vindum.

Business Region Aarhus igangsatte den fælles markedsføringsindsats i 2015 med VisitAarhus/Djursland som operatør.

 

Flere oplysninger

Steen Vindum, borgmester i Silkeborg Kommune: 89 70 13 01

Sekretariatschef Jane Baad Jensen, Business Region Aarhus: 23 72 10 14

Se den originale nyhed fra Silkeborg Kommune

Læs nyheder fra kommunerne

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen