Nyt tilbud i Silkeborg midtby gør det nemt at få råd og vejledning

Det skal være nemmere for borgere at få råd og vejledning om sociale problemer.

Derfor åbner et nyt tilbud, Socialguiden Silkeborg, 4. december på Vestergade 9 midt i Silkeborg. Her kan du få nem adgang til kompetent vejledning, når du står i en svær livssituation.

Alle kan få brug for støtte

Socialguiden Silkeborg vejleder og guider voksne, der har brug for støtte på særligt svære tidspunkter i livet. Det kan være i forbindelse med fysiske og psykiske diagnoser, misbrugsproblemer, manglende struktur i hverdagen, kriminalitet, økonomiske problemer eller lignende.

Tilbuddet er særligt henvendt til dem, der ikke allerede har kontakt til Silkeborg Kommune, men som har brug for en hjælpende hånd for at komme godt videre i livet.

– Vi ønsker at være mere tilgængelige for borgerne, og vi ønsker at møde borgerne på et tidligt tidspunkt, hvor deres fysiske, psykiske eller sociale udfordringer ikke er vokset dem over hovedet. På den måde kan vi nemlig bedre støtte den enkelte med råd og vejledning til, hvordan han eller hun kommer godt videre i livet. Derfor har vi etableret Socialguiden Silkeborg, som ligger ganske anonymt, og hvor du kan komme ind fra gaden og tale med en socialfaglig medarbejder, fortæller Ella Jakobsen, teamkoordinator i Socialafdelingen hos Silkeborg Kommune.

360-graders socialfaglig rådgivning

Det særlige ved Socialguiden Silkeborg er, at du møder guider med forskellig socialfaglige baggrunde, som til sammen giver dig en helhedsorienteret vejledning, så du kommer videre i den rette retning.

Ofte vil guiderne henvise til de mange specialtilbud, som vi har i kommunen fx inden for sundhed, misbrug, psykisk sårbarhed og fysiske problemstillinger, men guiderne har også et godt overblik over tilbud i frivilligt regi.

Fælles for alle forløb hos Socialguiden Silkeborg er, at borgeren forlader guiderne med en klar aftale om, hvordan de kan komme godt videre.

– Jeg håber, at Socialguiden Silkeborg bliver den håndsrækning, som borgere med fysiske, psykiske eller sociale udfordringer har brug for, så de kan komme hele ud på den anden side. Vi skal stå klar med kompetent rådgivning, hurtig betjening og en klar plan, når livet bliver svært. Og den tryghed og hjælp synes jeg, vi giver med det nye tilbud, siger Helle Gade, udvalgsformand for Socialudvalget i Silkeborg Kommune.

Praktisk information

Du kan kigge forbi Socialguiden Silkeborg fra 4. december på tirsdage kl. 13-15 og torsdage kl. 14-17.

Det er også muligt at sende en mail til voksenraadgivning@silkeborg.dk eller ringe for at lave en aftale på telefon: 23 24 97 28.